Forbered dig mentalt til maraton

11.000 løbere udfordrer søndag 42,195 km i København. Tænk på at løbe jævnt, råder vejleder.

Artiklens øverste billede
Træningsvejleder, Brian Dåsbjerg, giver gode råd til, hvordan man forbereder sig til Copenhagen Marathon, der afvikles i weekenden. Foto: Sparta Løb.

Flere tusinde løbere vil søndag præge det københavnske bybillede, når det årlige Copenhagen Marathon afvikles. Løberne har formentlig forberedt sig grundigt i de seneste måneder på de 42,195 km, der venter.

Den fysiske form er bygget op, og med få dage til starten kan der ikke ændres meget ved den. Derfor kan man i stedet forberede sig mentalt på den pinefulde udfordring, der rammer mange løbere.

"De fleste har svært ved at overskue 42 km på en gang, så derfor vil jeg råde folk til at bide det lidt over og fokusere på at løbe fra væskedepot til depot, som er ved hver femte km," siger Brian Dåsbjerg, der i dag er træningsvejleder for flere løbere. Han har selv løbet maraton fire gange og er tidligere verdensmester i militær femkamp.

"I dagene op til løbet er det vigtigt, at man sover og får hvilet ordentligt. Tag det med ro og arranger ikke de vilde familiefester. Hold fokus på søvn og restitution. Det har meget at sige, og det afsmitter på den mentale del."

Løb langsomt og nå målet

Tiden er en afgørende motivationsfaktor for flere maratonløbere. Fire timer er en magisk grænse for motionister, og stræber man efter en konkret tid, råder Brian Dåsbjerg løbere til at løbe langsomt.

"Man skal gøre sig nogle tanker om tempoet i starten, og det er vigtigt at man ikke lægger for hårdt ud, hvis man går efter en tid. Mange motionisters splittider er negative, forstået på den måde, at de løber langsommere på den anden halvdel end den første. Verdenseliten splitter tiden jævnt. De løber lige hurtigt på begge halvdele. Når jeg vejleder motionister, så ser jeg, at de gode tider kommer, når man løber jævnt. Men det gør, at man skal indstille sig på, at man skal løbe med overskud i starten. Man må ikke løbe for hårdt i starten," siger træningsvejlederen, der samtidig foreslår løbsdeltagerne at researche på ruten.

"En del af den mentale forberedelse handler om, at man sætter sig ind i ruten. Mange har ikke styr på ruten, hvilket giver noget usikkerhed, når man står ved startstregen. Men det er vigtigt at vide, hvor man befinder sig i løbet. Sæt dig ned og kig på ruten. Så ved man også, hvornår der kommer væske."

Læs også: Sådan undgår du løbeskader

TV: Sådan klarer hjertet et maraton

null

Andre læser

Mest læste

Del artiklen