Sådan klarer du tømmermænd

Ert du vågnet op til det nye år med tømmermænd? Disse tips kan måske lette pinen.

Artiklens øverste billede

Vågnede du op til det nye år med knaldende hovedpine, dårlig mave, tør i munden og skræmmende ånde? Her er et par ideer, der måske kan hjælpe dig til at få det bedre. Du behøver ikke nødvendigvis bruge dem alle. De kan hver især bidrage til at gøre dagen derpå nemmere at komme igennem.

Når du vågner

Put en teskefuld bikarbonat (natron) i et glas vand og drik det, råder Dr. Shamim Daya fra Wholistic Medical Centre i London:

"Drikker vi for meget alkohol, syrer kroppen til, og det forårsager hovedpine og dehydrering. Natron vil neutralisere syren i kroppen og bidrage til at bekæmpe generne."

Fed morgenmad

Uanset hvornår på dagen du indtager morgenmaden, vil det hjælpe at spise varm mad, der indeholder fedtstof. Forklaringen er, ifølge Dr. Sarah Burnett fra Princess Grace Hospital i London, at alkohol reducerer kroppens produktion af hormoner, der beskytter mod betændelsestilstande - og det kan betyde en mave, der lettere bliver irriteret. Fedtstof vil i nogen grad beskytte mavens slimhinder.

En gang bacon og æg er altså ikke så tosset dagen derpå.

Brød og honning

Har du ikke kræfter til, eller mulighed for, at få varm morgenmad, vil brød med honning også gøre godt. Det vil bidrage til at øge kroppens indhold af natrium og kalium, der bliver ødelagt af den dehydrering, som alkohol forårsager.

Havregrød

Alternativt kan en skål havregrød med brunt sukker gøre godt. Det påvirker kroppens kemi i positiv retning. Fiberindholdet gør godt i maven og sukkeret giver et hurtigt løft til din blodsukkerbalance.

Appelsinjuice

C-vitamin øger forbrændingen af alkohol. Jo hurtigere alkoholen forsvinder fra din krop, desto hurtigere får du det bedre.

To kopper kaffe og aspirin

En kop kaffe kan hjælpe mod hovedpine. Især, hvis den drikkes sammen med en aspirin. Kaffen øger nemlig kroppens optagelse af aspirin. Men drik ikke mere end to kopper. Mere end det vil nemlig kun forsøge risikoen for hovedpine.

Kanel-kur

Kanel indeholder stoffer, der kan hjælpe mod luft i maven, appetitløshed og opkastning. Hæld to teskefulde stødt kanel i en glas kogende vand. Lad det køle af og sip det langsomt i dig.

Pebermyntete

Det kan styrke galdeblæren og dermed styrke kroppens evne til at nedbryde fedt.

Drik en sportsvand

Såkaldte isotoniske sportsdrikke har vist sig at være effektive til at komme sig efter en alvorlig omgang tømmermænd. Det genopretter blandt andet kroppens saltbalance.

Kolde omslag

Alkohol øger blodets cirkulation i hjernen og kan give hovedpine. Et koldt omslag kan reducere generne.

Bananer

Der er masser af potassium i bananer - et mineral, som alkohol skyller ud af kroppen.

Bananer giver også gode kulhydrater, der hjælper blodsukkerbalancen og hjælper mod brækfornemmelser.

Gå en tur

Når du kommer på benene, vil det være godt for dig at gå en tur i frisk luft - det øger blodcirkulationen og påvirker i det hele taget alle kroppens organer i positiv retning.

Lig på din højre side

Hvis maven er fuld af syre og du konstant kæmper mod trangen til at kaste op, kan det hjælpe at ligge på højre side.

Vand

"Drik et glas vand så snart du står op," råder Dr. Mike Dixon, professor på sundhedsinstitutet på "University of Westminster" i London, "og drik et glas mindst en gang i timen."

En lille skarp om morgenen

Et lille skud alkohol når du vågner efter en nat med masser af alkohol vil lette midlertidigt, fordi det vil bremse leveren i at forbrænde methanol - det stof i alkoholen, der forårsager tømmermænd.

Men det er kun en midlertidig lettelse, svarende til at tisse i bukse for at holde varmen.

Gå i seng og sov igen

Alkohol forstyrrer din søvn så meget, at det vil være en af årsagerne til, at du har det skidt dagen derpå. Du vil højst sansynligt mangle søvn.

Du er nødt til at stå op for at håndtere væskemangel og lavt blodsukker ved at få noget at spise og drikke, men når det er klaret - og når du har taget en kort, men rask gåtur, kan du med fordel gå i seng igen og sove. I hvert fald nogle timer.

Drik et glas mælk før du sover

Da du kom hjem fra festen, kunne du med fordel have drukket et glas mælk. Det er nok for sent nu - men nu ved du det til næste fest. Rådet kommer fra Dr. Andy Dowson, leder af hovedpinecentret på King's College i London.

Mælk kan begrænse nyrernes evne til at producere urin: "Ved at drikke mælk før du lægger dig til at sove, kan du begrænse behovet for at skulle rende på toilettet. Din søvn bliver mindre forstyrret og det mindsker også risikoen for den hovedpine, der ofte er forbundet med tømmermænd," forklarer han.

Inspiration: Daily Mail

null

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.