Annonce
Sundhed

24 sunde dage op til jul

December behøver ikke være årets mest usunde måned. Fpn har i samarbejde med træningsekspert Marina Aagaard lavet en sund julekalender.

Fintnessekspert Marina Aagaard træner med en bold. Foto: Jan Dagø

1. december

Lav 5-10 minutters siddende stræk, mens du ser første afsnit af julekalenderen. Stræk baglår og lægge og din ryg med sidebøjninger, drejninger og stræk. Gør det langsomt, og hold stræk i 30-60 sekunder.

2. december

Spis 600 g frugt og grønt i dag, bl.a. juleappelsiner med masser af C-vitaminer.

3. december


Så snart du står op: Gå udenfor og tag 10 dybe, kraftige vejrtrækninger i den friske vinterluft.

4. december

Gå tidligt i seng i aften, og få hele 8-9 timers skønhedssøvn, hvor du kan drømme sødt om julen.

5. december

Juleintervaltræning: Når du julehandler i dag, skal du gå så hurtigt som muligt fra butik til butik.

6. december

Gør julerent. Gå til makronerne, så du får sved på panden i mindst 30 minutter.

7. december

Julen er nøddernes tid: Spis i dag en lille håndfuld (15 g) mandler. De er fyldt med sunde stoffer og virker slankende.

8. december

Lav 10 benbøjninger, helt ned til sofakanten, mens du ser julekalenderen. Hold pause, og tag 10 mere.

9. december

Drik to glas vand fra morgenstunden i dag og 6-8 glas i løbet af dagen (fås også med mild frugtsmag). En sund afveksling til gløgg og juleøl.

10. december


Julehygge nu. Find en makker/kæreste (alternativt en væg). Stå over for hinanden med arme strakt frem og håndflader mod hinanden. Bøj arme, bevæg jer ind mod hinanden. Stræk igen. Gentag 10-20 gange.

11. december


Stå på tæer, og hold balancen, så længe du kan (evt. med lukkede øjne eller på ét ben). Gør det i køen, mens du venter.

12. december

Juleguf i dag? Vælg mørk chokolade, det er lidt sundere.

13. december

Gå en tur i skoven. Leg skiferie: Hop 10 gange, så højt du kan. Hop 10 gange med samlede ben fra side til side. Lav skihop, hvor fødderne sakser frem og tilbage, 10 gange. Gentag gerne.

14. december

Leg aktiv 'julenisse' i dag. Ikke sidde stille mere end en halv time ad gangen hele dagen. Så op og stå, gå en runde om stolen eller stræk dig i et minut.

15. december

Spis julesild (eller laks) i dag. Fed fisk et par gange om ugen er sundt for hjernen og hjertet.

16. december

Juleopstramning: Når du vågner: Rul om på maven, løft overkroppen langsomt 10 gange (rygløft), rul om på ryggen, bøj overkroppen langsomt op 10 gange (mavebøj). Gentag, hvis du har lyst.

17. december

Tørbørst dig inden morgenbrusebadet. Skrub til med badebørsten, først ben, så arme og til sidst kroppen. Det sætter gang i blodomløbet og gør huden julefrisk.

18. december

Julespurt: Når du julehandler i dag: Gå så hurtigt som muligt fra butik til butik, fra afdeling til afdeling.

19. december

Julemaraton: Gå på juletur igennem byen i 2 timer. Hold benene let i gang, mens du ser på julevinduer.

20. december

Skøjt dig i topform. Tag hele familien med til en eftermiddag på skøjter.

21. december

Gå en frisk, rask aftentur. Er du heldig, kan du se julestjerner.

22. december

Giv din krop en julegave. Tag en fitnessprøvetime i dag. Tag forskud på motionsglæden, og undgå køen i januar måned.

23. december

Julemeditation. Sid ned 5-10 minutter i dag. Luk øjnene, og tænk på flammen på et julelys eller et julehjerte. Træk vejret, så langsomt som du kan. Lad enhver julestress fordufte på et øjeblik.

24. december

Dans, dans, dans om juletræet - og også gerne i løbet af hele dagen

Læs også: Stanglækker styrketræning

null
Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler

Kristine har tabt sig – men hvorfor?

Jens-Christian Holm er en rockstjerne på sit felt – flittigt brugt på tv og fast gæst på de store scener. Han er kendt som lægen, der får næsten alle børn til at tabe sig – og sådan sælger han sig selv. Men nu beskyldes han for at snyde på vægten.
Annonce
Annonce
Bolig
Sådan beskytter du boligen mod vandmasserne
En af konsekvenserne ved klimaforandringerne er mere nedbør og risiko for hyppigere oversvømmelser. Se her, hvordan du sikrer din bolig mod vandet. 
Se flere
Søvn er afgørende for studiepræstationen
For lidt søvn kan både gå ud over koncentration, humør og indlæringsevne. Og faktisk kan dele af hjernen sove, mens kroppen egentlig er vågen. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her