Annonce
Sundhed

Vejen til din sundhed begynder i dine tarme

Du skænker dem nok sjældent en tanke i hverdagen, men dine tarme er vigtigere end du lige tror. Kampen mod livsstilssygdomme begynder i maven, mener ekspert.

Grøntsager er med til at holde tarmen sund og beskytte mod sygdomme, ifølge klinisk diætist Mette Borre. Foto: Emil Ryge Christoffersen

Dine tarme er nok ikke det første, du fokuserer på i jagten efter et sundt og godt helbred. Men det burde det måske være.

Sådan spiser du dig til en sund tarmflora
  • Spis varieret og regelmæssigt.
  • Spis rigeligt med kål, gulerødder, æbler, pære, knoldselleri, løg, tomater, bønner, avocado, nødder og bær.
  • Spis fisk.
  • Spis fuldkorn.
  • Dyrk motion regelmæssigt.
  • Undgå for meget kød, hvidt brød og sukker.
Kilde: Klinisk diætist Mette Borre

For ifølge Mette Borre, der er klinisk diætist med speciale i irritabel tarm ved Aarhus Universitetshospital og medforfatter til den nye bog "Toptrimmede tarme", viser nyere forskning en tydelig sammenhæng mellem en dårlig tarmflora og livsstilssygdomme.

Ret op på skaden: Spis dine tarme i topform

- 80 procent af vores immunforsvar sidder i tarmene, så det vi spiser, påvirker os rigtig meget, og er langtfra uden betydning, siger hun og peger på, at kampen mod livsstilssygdomme på mange måder begynder i maven.

Ifølge diætisten handler det derfor om at skabe den rette bakteriesammensætning i tarmen via kosten for at holde sig sund og rask.

- Alt det, vores krop ikke fordøjer og optager, når vi spiser, bliver fordøjet af bakterierne i tarmen. Så hvis du lever af for meget kød, hvidt brød og sukker, så risikerer du at udsulte de gode bakterier, som venter på at få næring, siger hun.

Fremtidens kostplan: Dine mavebakterier bestemmer, hvilken mad du skal spise

Udsulter man de gode bakterier, kan det imidlertid skabe grobund for de mindre gode bakterier, som skaber ubalance i tarmen, fortæller Kristian Hallundbæk Mikkelsen, der er læge og har forsket i tarmbakterier ved Center for Diabetesforskning ved Herlev-Gentofte Hospital.

- Spiser man for eksempel for meget fedt eller protein, får man en bakteriesammensætning af mindre gode bakterier, som kan producere nogle særlige stoffer, der er direkte skadelige for os, siger han.

Eksperter: Spis dig til et stærkere immunforsvar

Kristian Hallundbæk Mikkelsen slår dog fast, at det ikke alene er bakteriesammensætningen i tarmene, som har indflydelse på risikoen for livsstilssygdomme, men også vores genetik og livsstil.

Ubalance i tarmfloraen gør sig, ifølge Mette Borre, gældende for mange danskere.

Undersøgelser viser nemlig, at 40 procent af danskerne har færre gode end dårlige tarmbakterier.

Ny dansk forskning: Så hurtigt skal maden helst rejse gennem din krop

Hun opfordrer derfor til, at vi spiser os til flere af de sunde bakterier, som skaber den gode tarmflora, og er afgørende for vores livskvalitet og sundhed.

- Spis masser af grøntsager som gulerødder, knoldselleri, tomater og bønner, siger hun.

- Men også æbler, avocado, bær og nødder er med til at holde tarmen sund og beskytte mod sygdomme, råder hun.

/ritzau/FOKUS

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
TV
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her