Ekspert advarer mod at snooze

Det er noget »rigtig skidt« at snooze om morgenen, mener søvnekspert.

Artiklens øverste billede
Det er personlige og familierelaterede problemer, der holder flest kvinder vågne om natten, viser en ny undersøgelse fra Statens Institut for Folkesundhed.

Lige ni minutter mere...

Hvis du også er en af dem, der bliver liggende under dynen om morgenen, når vækkeruret ringer, gør du klogt i at genoverveje dine snooze-vaner. For noget tyder på, at det kan gøre mere skade at massere snooze-knappen, end vi lige går og tror.

Ifølge søvnekspert Michael Rasmussen fra Lehman og Partners og medforfatter til bogen "Sov godt hele natten", er det noget »rigtig skidt« at snooze i stedet for at stå op, når alarmen ringer.

»Du får en dårligere søvn af at snooze. Det første, du vil mærke det på, er din følelsesmæssige tilstand. Når du kommer på arbejde eller i skole, har du nedsat dit kognitive potentiale – dvs. din hukommelse, koncentration og overvågenhed,« lyder det fra Michael Rasmussen.

På den måde kan vores såkaldte søvnevne på længere sigt blive beskadiget.

»Hvis du vænner dit nervesystem til, at det skal vække nogle gange, før du står op, kan det godt få betydning, hvis du på et tidspunkt får søvnbesvær pga. stress eller andre ting,« siger søvneksperten.

Han peger samtidig på, at undersøgelser har vist, at mellem 40 og 60 pct. af de 16-24-årige oplever, at de jævnligt ikke føler sig friske og veludhvilede, når de vågner om morgenen. Det er især op igennem 00'erne, at andelen er steget.

Bjarne Toftegård, der er søvn- og stresscoach, finder ikke noget direkte alarmerende ved at snooze, men man skal finde ud af, hvorfor man gør det, siger han.

»Det skyldes for det meste, at man ikke får nok søvn. Man tror, man har brug for mindre søvn, end man har,« siger Bjarne Toftegård og peger på, at vi generelt sover for lidt.

Meget lys fra skærme i form af iPhones og computere frister os til at gå senere i søvn, og det forstyrrer vores døgnrytme, forklarer Bjarne Toftegård. Derfor er det en god ide at fastlægge en bestemt sengetid - og så overholde den, lyder hans anbefaling.

Ifølge søvnekspert Michael Rasmussen er den eneste vej frem at tage en kold tyrker om morgenen. Det kan ske ved at lægge telefonen eller vækkeuret så langt væk fra sengen, at man er nødt til at rejse sig op, når det ringer.

»Der er ikke andet at gøre. Det vigtigste er, at du tillægger dig en vane, der hedder, at når vækkeuret ringer, så står jeg op,« siger Michael Rasmussen.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.