Tab dig ved hjælp af en karakterbog

Et karaktersystem med en skala fra 1 til 10 kan være en hjælp, hvis du vil ned i vægt.

Artiklens øverste billede

Vil du i gang med en større livsstilsændring eller blot tabe dig et par kilo, kan det være effektivt at tage et karaktersystem i brug, så du ved, hvor du skal sætte ind, og kan se, hvor du gør fremskridt.

Personlig træner og kostvejleder Ida Krak vejleder dig til, hvordan du kommer i gange med karakterbogen

Vær ærlig over for dig selv

Tænk over, hvor du ligger på en skala fra 1 til 10 i forhold til, hvordan du spiser, drikker, tænker, træner, trækker vejret og sover. Skriv det evt. ned. Hvis du ligger på en tier på et eller flere punkter, er du helt i top og behøver ikke tænke mere over det punkt, men det er nok de færreste, der har hundrede procent styr på alle seks punkter.

Læs også på ALtfordamerne.dk: Du bliver ikke lykkelig af at være slank

Vær HELT ærlig over for dig selv, når du fastsætter dine karakterer. Når du har fastsat karakterer for alle seks punkter, skal du over-veje, om du er tilfreds, eller om der er nogle af karaktererne, du godt kunne tænke dig at få højere op. Måske ikke helt op på ti, men så på otte eller ni til at begynde med.

Tænk på din score

Tænk over, hvad der skal til for at score en højere karakter? Hvis det f.eks. er din kost og dine drikkevaner, der er nede på et tretal, så overvej, hvor du kan sætte ind for at spise og drikke mere hensigtsmæssigt. Hvis du f.eks. drikker fire caffelatte om dagen, hvor-dan ville det så være at trappe ned til tre? Og senere til to eller en om dagen?

Begynd med det samme, og læg mærke til, hvordan det påvirker din krop, din psyke og dit humør at arbejde med de forskellige punkter. Var det let eller svært at skifte kaffen ud med vand eller te? Og hvad skal der til, for at du bliver ved?

Læs også på ALTfordamerne.dk: Et tip der giver dig flad mave nu

Start med at gøre noget ved det punkt, som falder dig nemmest, så du får succes. Hvis du f.eks. tænker, at det vil være let at begyn-de at gå tidligere i seng for at få en god nats søvn, så begynd med det, og brug noget tid på at gøre det til en vane. Tag derefter fat i et eller flere af de andre punkter, hvis de skal forbedres.

Før din succes videre

Evaluér hver dag, hvordan det er gået med det eller de punkter, som du gerne vil gøre noget ved. Hvis det gik godt, hvad var så årsagen, og hvordan kan du overføre succesen til flere ting? Hvis det gik skidt, så tænk over, hvorfor du f.eks. spiste den kage, du havde besluttet at lade stå. Og overvej, hvordan du kan gøre det bedre i morgen.

Husk, at der altid vil være ubalance i nogle af punkterne, hvis du ikke er tilfreds med dit spejlbillede, din kondition, din hud, dit hel-bred eller dit tankemønster. Og husk, at kun du kan gøre noget ved det.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.