Få størst udbytte af træningen

Vil du have mere styrke, større muskler eller bedre udholdenhed? Så er det langt fra ligegyldigt, hvordan du belaster din krop.

Artiklens øverste billede

Er dit mål at få store overarme eller vil du bare blive mere udholdende med din træning? At være bevidst om, hvad man vil opnå med sin træning, er vigtigt for drømmeresultatet. Det skriver metro.se.

Vil man opbygge store muskler, er det f.eks. ikke er særlig god idé at lave konditionstræning inden. Det kan nemlig gøre en for træt til, at kunne yde sit ypperste, når man skal i gang med vægtene. Vil man opbygge store muskler, er det vigtigt, at man har overskud til at presse sig selv med tunge vægte. Det fortæller Erik Nordlöf, som er personlig træner. Han understreger dog, at man ikke skal træne så hårdt, at man ikke kan vedligeholde ens teknik. Det kan være skadeligt.

Vores almene styrke

Det er måske ikke os alle, som gerne vil opbygge store muskler - men det at kunne overkomme lidt mere hver dag, vil da være en stor hjælp. For at opbygge ens styrke i kroppen, skal man ikke fokusere så meget på, hvor mange kilo man kan løfte. Så handler det mere om repetitioner. Det samme gælder også, hvis man vil træne sin udholdenhed.

"Hvis man prioriterer sin udholdenhed, kan man forbedre den ved at bruge en konditionsmaskine eller en romaskine, hvor der er belastning på. Det er rigtig god træning for udholdenheden, og så får man jo kondition med i købet, fortæller Erik Nordlöf.

Det er vigtigt, at man hviler muskelgrupperne i 24 timer mellem hver træning. Musklerne opbygges nemlig også under hvile.

Sådan gør man:

Muskler: Forsøg at lave så mange repetitioner som muligt og tilpas vægten, så du kan klare mellem otte og ti styk. Mange gør den fejl, at de laver de sædvanlige 12 repetitioner og lægger vægtene fra sig, selvom de egentlig ikke er trætte. Der kan man godt køre mere på med styrketræningen.

Styrke: Vil man øge sin styrke i kroppen, er repetitioner vejen frem. Blev ved med at repetere øvelse, til du er træt.

Udholdenhed: Vil du være mere udholdende, så lav konditionstræning med tung modstand. Her handler det altså også om repetition, til man er træt. Begynd med 15 minutter - og øg det uge for uge.

Kilde: metro.se/Erik Nordlöf

null

Andre læser

Mest læste

Del artiklen