Annonce
Sundhed

Styrk hjernen og humøret med en gåtur

At gå er godt for vores mentale sundhed. Gåture kan blandt andet styrke kreativiteten, sænke risikoen for demens og mindske depressionssymptomer.

Studier har vist, at fysisk aktivitet som for eksempel gåture nedsætter den relative risiko for demens med 30 procent. Arkivfoto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

"Tab for alt ikke lysten til at gå. Jeg går mig hver dag det daglige velbefindende til og går fra enhver sygdom. Jeg har gået mig mine bedste tanker til, og jeg kender ingen tanke så tung, at man jo ikke kan gå fra den".

Sådan sagde teolog og filosof Søren Kierkegaard, som blot er en af mange berømte tænkere, der holdt af at gå.

Og når Kierkegaard taler om at gå sig sundere, gladere og mere kreativ, stemmer det meget godt overens med, hvad videnskaben fortæller os om at gå tur.

En lang række studier viser nemlig, at gåture kan styrke vores mentale sundhed, skriver professor og leder af TrygFondens Center for Aktiv Sundhed Bente Klarlund Pedersen i "Gå-bogen", som handler om de mange sundhedsgevinster ved gåture.

Andre gevinster ved at gå
  • Nedsat risiko for type 2-diabetes.
  • Nedsat risiko for hjerte-kar-sygdomme.
  • Tag trappen hver dag, så kan du tabe tre-fire kilo på et år.
  • Fysisk aktivitet som for eksempel gåture forebygger mindst 13 former for kræft.
Kilde: "Gå-bogen" af Bente Klarlund Pedersen

Hun beskriver blandt andet, hvordan studier har vist, at fysisk aktivitet som for eksempel gåture nedsætter den relative risiko for demens med 30 procent.

Der er også belæg for, at regelmæssige gåture mindsker depressionssymptomer hos personer med mild depression eller personer med risiko for at udvikle en depression.

Og det kan helt lavpraktisk have noget med den kropsholdning, man har under en gåtur, at gøre, fortæller Kim Nygaard, der er psykolog og faglig leder af Psykoterapeutisk Institut i Aarhus.

Gåture mindsker risikoen for en lang række sygdomme

Han har blandt andet beskæftiget sig med vandreterapi.

- Mange deprimerede hænger bogstavelig talt med hovedet. De har en mere nedsunken kropsholdning og sidder typisk meget ned. Men når man aktiverer kroppen ved at gå, kan det lette sindet og gøre det lettere at bearbejde en deprimeret tilstand, siger han og fortsætter:

- Det er selvfølgelig ikke sådan, at vandring eller gåture i sig selv fjerner alt det, der er ubekvemt ved at være i verden, men hvis man går i raskt tempo, med rank ryg, brystet frem og "her kommer jeg", så vil det automatisk give energi og en form for lettelse, siger han.

Lige meget om man er deprimeret eller ej, anbefaler Kim Nygaard at gå i naturen og lægge mærke til farverne og årstiden og bruge sine sanser i stedet for at tænke på, hvordan man har det.

- Det kan gøre, at man glemmer sig selv lidt, og det er sundt at gøre en gang imellem, siger han.

Du dør af at sidde stille: Få bevægelse ind i hverdagen

Flere undersøgelser har desuden vist, at fysisk aktivitet som for eksempel gåture stimulerer vores kreativitet og indlæring.

- Jeg tror på, at man bliver en modtagelig ånd, når man går. Man reflekterer mere, og jeg oplever personligt, at når jeg løber, bliver jeg tanketom, men når jeg går, så kommer tankerne. Men lige det kan jeg ikke forklare videnskabeligt, siger Bente Klarlund Pedersen.

/ritzau fokus/

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

JP mener: Husk at tale med djævlen

Hvis man kun hører sig selv og sine ligesindede, bliver man dummere og dummere for hver dag, der går.
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler

Kristine har tabt sig – men hvorfor?

Jens-Christian Holm er en rockstjerne på sit felt – flittigt brugt på tv og fast gæst på de store scener. Han er kendt som lægen, der får næsten alle børn til at tabe sig – og sådan sælger han sig selv. Men nu beskyldes han for at snyde på vægten.
Annonce
Annonce
Guide til ski i Grønland: Her er der skisæson både sommer og vinter
Skimæssigt kan Grønland næppe konkurrere med Norge eller Alperne, hvis man foretrækker gode anlæg, store løjper og barer med afterskiing. Til gengæld er naturen i Grønland vildere, og bjergene en stor udfordring. Vi viser vej til fire store skioplevelser. 
Se flere
Bolig
Lån dit værktøj og køkkengrej og spar penge
I stedet for at købe og opbevare ting, som kun sjældent bliver brugt, kan du låne dem på biblioteket, hos naboen eller på låneportaler på nettet. 
Se flere
Rådmand om budget på ældreområdet: »Jeg kan ikke få armene ned«​
I følge rådmand for Sundhed og Omsorg, Jette Skive (DF), har man ikke skullet sluge de helt store kameler på ældreområdet i kommunens budgetforlig for 2019, i betragtning af hvad man var blevet stillet i udsigt. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her