Annonce
Sundhed

Syv tip: Undgå fristelser og skær ned på alkohol i hverdagen

Drik af små vinglas, køb en flaske vin i stedet for en vinboks, og hyg dig med alternativer. Det er nogle af rådene, hvis man skal skære ned på sit alkoholforbrug i dagligdagen.

I en flaske er det meget mere synligt, hvor meget man drikker, hvorimod det med en boks bliver for nemt og let kan stikke af, siger Lotte Juul Madsen, diætist i Hjerteforeningen. Foto: Mathias Christensen/Polfoto

Det er netop kommet frem, at så snart man drikker mere end syv genstande om ugen, så stiger risikoen betragteligt for at dø for tidligt og for at få en række hjerte-kar-sygdomme, skriver Politiken fredag på baggrund af et stort internationalt studie publiceret i tidsskriftet The Lancet.

Det har fået professor Børge Nordestgaard fra Institut for Klinisk Medicin på Københavns Universitet til at opfordre Sundhedsstyrelsen til at revidere anbefalingerne af danskernes alkoholindtag.

Men hvordan kan man rent praktisk skære ned på eksempelvis vin og øl i hverdagen? Det kommer diætist i Hjerteforeningen Lotte Juul Madsen her med syv bud på.

1) Køb ikke vinbokse

- Man skal ikke købe vinbokse, så er det bedre at købe en flaske. For i en flaske er det meget mere synligt, hvor meget man drikker, hvorimod det med en boks bliver for nemt og let kan stikke af, siger Lotte Juul Madsen.

Stort studie: Over syv genstande om ugen kan forkorte dit liv

2) Hav ikke vin og øl på køl hele tiden

- Man skal ikke friste skæbnen for meget ved at fylde sit køleskab med en masse kold hvidvin og kolde øl. For når de ligger der på køl og er klar, så frister det for meget, siger diætisten.

Hun opfordrer til, at man i stedet lægger en flaske hvidvin eller nogle øl på køl, den dag man beslutter, at man vil drikke noget om aftenen.

3) Drik af små glas

- Man skal drikke vin af et lille vinglas, for når vi tager et glas vin, så fylder vi bare glasset op uanset størrelse, siger hun og fortsætter:

- Det løber tit løbsk, når glasset er stort.

4) Nyd lidt, men godt

- Vi anbefaler altid hellere lidt, men godt. Det er ikke mængden, der er nydelsen, nydelsen ligger i smagen, siger hun.

Styrelse holder fast i grænser for alkohol trods ny viden

5) Hæng ikke længe over maden

- Man skal ikke sidde for længe og hænge over middagen, for jo længere vi sidder, jo mere drikker vi, siger diætist Lotte Juul Madsen.

Hun foreslår, at man i stedet går en tur, spiller spil eller kører på stranden.

6) Drik alternativer til alkohol

Man skal overveje, om der ikke kan være andre friske alternativer til alkohol, siger diætisten og foreslår:

- Man kan lave hyldeblomstsaft, købe danskvand med smag i eller selv lave vand med smag i som agurkestrimler eller mynte, siger hun.

Det kan også være, at man laver sig en lækker smoothie i stedet for et glas vin, når man står og laver mad.

7) På restaurant

- Hvis man skal have en treretters menu, så køb ét glas hvidvin og ét glas rødvin i stedet for en hel flaske. For bestiller man en flaske, drikker man en flaske.

Og så skal man huske at bestille vand til maden.

- Drik vand af tørst og vin af nydelse, siger Lotte Juul Madsen.

/ritzau fokus/

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Motion lige nu
Forsiden lige nu

Guide: Her er Londons "hemmelige oaser"

London er et af danskernes mest foretrukne rejsemål. Overalt i byen vrimler det med grønne oaser. Nogle er velkendte, andre er små ’hemmelige’ perler. Her får du en guide til de bedste.
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Annonce
Bolig
Guide: Her er Londons "hemmelige oaser"
London er et af danskernes mest foretrukne rejsemål. Overalt i byen vrimler det med grønne oaser. Nogle er velkendte, andre er små ’hemmelige’ perler. Her får du en guide til de bedste. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her