Annonce
Sundhed

Din tarm kan gøre dig tyk, syg og sur

Kosten har stor betydning for tarmens velbefindende og derigennem overvægt, sygdom og humør.

Den forkerte sammensætning i dit mikrobiom kan gøre dig tyk, syg og påvirke humøret. Foto: Mads Winther

Den dårlige nyhed er, at tarmen - og det, vi fylder den med - kan have ansvaret for overvægt, sygdom og dårligt humør.

Den gode nyhed er, at kost, der fodrer tarmens gavnlige bakterier og giver stor mangfoldighed, kan medføre en stabil vægt, et stærkt immunforsvar og godt humør.

- Det ser ud til, at en mangfoldig tarmflora er opskriften på lettere at kunne holde en normalvægt, undgå livsstilssygdomme og få et stærkere immunforsvar generelt. En stor del af løsningen til et sundt liv er gemt i tarmfloraen, fortæller autoriseret klinisk diætist Stine Junge Albrechtsen, som står bag bogen "Spis tarmen sund - og tab dig".

Spis tarmen i topform
  • Fiberrig kost. Kostfibre stimulerer mange af de bakterier, der er gode til at opretholde normalvægten og holde kroppen sund og rask. Har man irritabel tyktarm, er det dog ikke anbefalelsesværdigt at spise mere fiberrigt.
  • Masser af grønt og fuldkornsprodukter. Grove grøntsager, løgplanter og kålplanter har et højt fiberindhold.
  • Syrnede mælkeprodukter som A38, yoghurt, ymer, kvark og skyr.

Kilder: Michael Mosley, Stine Junge Albrechtsen

Der skal gerne være masser af de gode bakterier og en stor variation af bakterierne i tarmen - også kaldet vores mikrobiom. Og her støder vi på et problem, for mange af os har det med at spise et snævert udvalg af kød og grøntsager, fortæller Michael Mosley, som er læge og videnskabsjournalist på BBC.

Gode madvarer hjælper din tarm

- Den forkerte sammensætning i dit mikrobiom kan rent faktisk gøre dig tyk, syg og påvirke humøret. Men man kan ændre sammensætningen og dermed forbedre en masse ting ved kroppen, siger Michael Mosley, som også er forfatter til "Sund mad til kloge tarme".

Han forklarer, at tarmfloraen kan få et boost med fermenterede fødevarer, syrnede mælkeprodukter, fiberrig kost - og frem for alt stor variation.

- At gå tilbage til fermenterede fødevarer, masser af grøntsager og mindre forarbejdede fødevarer er en moderne videnskabelig tilgang til noget, som vores bedsteforældre var bekendte med. Nu har vi en anden forståelse af de bagvedliggende mekanismer, siger Michael Mosley og tilføjer:

- Det handler ikke om afsavn, det handler om at tilføje ting til kosten. Man bør udvide sin horisont og prøve noget nyt. Hvis man aldrig har prøvet kefir, kan det være, at man ikke kan lide det, men udforsk det.

Kefir, A38 eller skyr: Hvad er forskellen?

Det er nemlig aldrig for sent at ændre på sit mikrobiom - altså tarmfloraen - men gør man det, er det en langtidsinvestering.

- Vi ved, at forholdet mellem bestemte bakterier er tæt forbundet med fedme og type 2-diabetes. Vi ved, at sammensætningen af bakterier i tarmen er forskellig fra tynde til tykke mennesker, fortæller Michael Mosley.

Vejen til din sundhed begynder i dine tarme

Der er stadig grænser for, hvad videnskaben ved om de enkelte fødevarers betydning for de forskellige bakterier.

Men fremtidsperspektiverne er, at man kan tage en prøve af den enkeltes tarmflora for at bestemme, hvilke fødevarer man bør spise flere af for at opnå en mere varieret og gavnlig sammensætning af bakterier.

/ritzau fokus/

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
TV
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her