Annonce
Sundhed

Du dør af at sidde stille: Få bevægelse ind i hverdagen

Det stillesiddende arbejde er noget af en dræber på linje med cigaretter, peger forskning på. Få tip til en mere aktiv hverdag her.

Foto: Joachim Adrian/Polfoto

Man tænker måske ikke lige over, at ens arbejde kan være medvirkende til, at man dør for tidligt. Men hvis dit arbejde er stillesiddende, så er der en høj risiko for, at lige netop dét sker.

Et forskningsprojekt på Columbia University Medical Center undersøgte for nylig 8.000 personer over 45 år i arbejde med en aktivitetstæller eller skridttæller og fandt noget sigende, skriver The Guardian.

Inaktivitet er en dræber
  • Inaktivitet er skyld i 3,1 millioner sygefraværsdage om året.
  • Inaktivitet er årsag til syv-otte procent af alle dødsfald og årsag til 100.000 indlæggelser om året.
  • Inaktivitet er skyld i 50.000 tabte leveår hvert år.
Kilde: Tal fra Branchefællesskabet for Arbejdsmiljø og Velfærd og Offentlig administration

De medarbejdere, der - i deres vågne timer - var stillesiddende i mere end 13 timer om dagen, havde dobbelt så stor risiko for at dø for tidligt i forhold til de medarbejdere, der var inaktive i 11,5 timer om dagen.

Forskerne konkluderede derfor, at et stillesiddende kontorarbejde over tid har en negativ påvirkning a la rygning, hvorfor der burde være en tilsvarende sundhedsadvarsel mod stillesiddende arbejde, som de advarsler, man kender fra cigaretpakkerne.

Det er derfor ikke nok med lidt motion hist og her, hvis man sidder stille på kontoret, kører til og fra jobbet og sidder foran tv'et om aftenen.

Op af stolen: Få aktivitet ind i hverdagen

Men hvordan får man så lidt ekstra bevægelse og motion ind i løbet af sin dag? Det giver ergoterapeut Bettina Gerbola fra Ergoproces nogle bud på her.

Det er vigtigt at forstå, at vores krop er bygget til bevægelse, så derfor har man brug for skiftende arbejdsstillinger i løbet af dagen, siger ergoterapeuten.

- Skift mellem siddende, stående og gående i løbet af arbejdsdagen, og gør det så meget som muligt. Hent kun et glas vand eller en kop kaffe ad gangen, eller gå hen og tal med en kollega i stedet for at sende en mail, siger Bettina Gerbola.

Danske forskere tog fejl: At rejse sig op og sætte sig ned havde en overraskende markant effekt

Gør bevægelse til en positiv ting, som man måske ligefrem laver en konkurrence ud af med sine kolleger.

- Man skal se alle de små ture som et gode, i stedet for at se det som noget, der er surt, siger ergoterapeuten og fortsætter:

- Man kan også forkorte sin frokostpause med fem minutter og så gå en tur rundt om bygningen, inden man sætter sig igen. Det er desuden også godt for fordøjelsen, siger Bettina Gerbola.

Fakta: Ti gode råd til en fysisk mere aktiv arbejdsdag

Af små øvelser, som man let kan putte ind i en arbejdsdag, nævner Bettina Gerbola balancetræning.

- Brug lige 15 sekunder på at stå på det ene ben og siden det andet. Det kan man gøre, når man har en tænkepause eller taler i telefon, og det træner både mavemusklerne og din stabiliseringsmuskel, så du også får en mere rank holdning, siger hun.

I forhold til siddestillingen på kontorstolen, så variér også der.

- Sid lidt højt oppe på stolen, som om man er på vej til stående stilling, og gør det til en sport at variere din siddestilling i løbet af dagen, siger Bettina Gerbola.

Og sidst men ikke mindst så husk, at skærmen skal være placeret, så man kigger skråt ned på den, hvilket er godt for nakken, og tag trapperne i stedet for elevatoren, anbefaler ergoterapeuten.

/ritzau fokus/

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler

Kristine har tabt sig – men hvorfor?

Jens-Christian Holm er en rockstjerne på sit felt – flittigt brugt på tv og fast gæst på de store scener. Han er kendt som lægen, der får næsten alle børn til at tabe sig – og sådan sælger han sig selv. Men nu beskyldes han for at snyde på vægten.
Annonce
Annonce
Bolig
Lån dit værktøj og køkkengrej og spar penge
I stedet for at købe og opbevare ting, som kun sjældent bliver brugt, kan du låne dem på biblioteket, hos naboen eller på låneportaler på nettet. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her