Langt til arbejde? Sådan kommer du op på jernhesten

Det er ideelt at lægge vanerne om efter sommerferien og komme op på cyklen til arbejde. Få de gode råd til at gøre cykling til træning og bevare motivationen.

Artiklens øverste billede
Foto: Mikkel Berg Pedersen

Der er for langt, det er for koldt, for vådt eller for blæsende.

Der er nemlig masser af fordele ved at snuppe cyklen til arbejde. Hver gang man cykler 1.200 kilometer, reducerer man i gennemsnit antallet af sygedage med én, ifølge Region Hovedstadens cykelregnskab.

Og det er et ideelt tidspunkt at lægge vanerne om efter sommerferien, siger Mikkel Lybæch, som er idrætskonsulent hos DGI Nordjylland.

- Det er enormt vigtigt at komme ind i en vane omkring at cykle, og det tager nogle uger at komme ind i en god vane. Det er et godt og oplagt tidspunkt at starte lige efter sommerferien, hvor man er frisk, det er godt vejr, og motivationen er høj for at komme på arbejde igen. Og man kunne måske også smide lidt feriekilo, siger Mikkel Lybæch.

Som udgangspunkt mener han, at har man ti kilometer eller derunder til arbejde, er der ikke rigtig nogen undskyldning for ikke at tage cyklen, det kan nemlig klares uden de helt store svedeture.

Nogle har dog så langt til arbejde, at det kræver et bad efterfølgende, før de føler sig klar til eksempelvis kundekontakt. Så har arbejdspladsen badefaciliteter, kan man benytte det. Man kan også have en ren skjorte eller T-shirt i tasken, råder Mikkel Lybæch.

Klaus Bondam, direktør for Cyklistforbundet, mener, at man skal lade være med at se på det som enten-eller. Man kan sagtens kombinere eksempelvis gang, cykling og tog på sin rute til arbejde. Det vigtige er at få aktivitet ind i hverdagen.

Derudover er der også muligheden for at investere i en elcykel, hvis turen på en almindelig cykel bliver for lang og svedig, siger Klaus Bondam.

- I nogle af de store byområder er det nogenlunde samme hastighed, uanset om du tager cyklen eller bilen, siger Klaus Bondam fra Cyklistforbundet.

Et andet aspekt af den daglige cykeltur er sundheden. For hvis man eksempelvis er en travl småbørnsfamilie, kan det måske være svært at få passet træningen ind i hverdagen.

- Se på det som dagens træning. Hvis man tænker på, at transporttiden kan tælle som træning, hvis man gør lidt ud af det og kører lidt intensivt, så kan det give god mening og være en motivationsfaktor, forklarer Mikkel Lybæch, idrætskonsulent hos DGI.

Mikkel Lybæch foreslår, at man kan trille stille og roligt ind på arbejde om morgenen og betragte det som nogle bløde kilometer. Når man så kører hjem om eftermiddagen, kan man skruet tempoet op:

- Så kan man se, om man kan overhale andre, pace efter en knallert eller køre nogle intervaller. For eksempel fem minutter hvor det er hårdt, så kører man og slapper af et par minutter, og så kører man igen fem minutter hårdt. Så man får noget intensitet ind i det, siger Mikkel Lybæch.

Han tilføjer, at man selvfølgelig skal tage hensyn til trafikken.

Den mentale sundhed kan også have gavn af en cykeltur med frisk luft i ansigtet, en pæn udsigt og et frirum fra de teknologiske forstyrrelser.

- Jeg nyder at være fri for min mobiltelefon i de to gange 30 minutter om dagen, hvor jeg cykler. Der følger jeg meget mere med i, hvad der sker rundt omkring mig, siger Klaus Bondam.

/ritzau/FOKUS

Andre læser

Mest læste

Del artiklen