Du skal både gå og holde pause på din løbetur

Du skal tage det stille og roligt, hvis du er nybegynder i løbeskoene. Ellers risikerer du lynhurtigt at løbe ind i skader.

Artiklens øverste billede
STROYER TORBEN

- Motivationen er en vigtig del til at komme i gang med løbetræningen. Der er mange, der bliver overraskede over, at en stor del af løbetræningen faktisk kræver, at man begynder med at gå, siger han.

Lysten til at komme ud i den friske luft eller et mål om at tabe sig kan være drivkraften, når du skal trodse vintermørke, frostkulde og januarvejr. Men den største risiko for nye løbere er hverken kolde fingre eller snotnæse.

- Det sker bare alt for ofte, at folk får trætte og ømme ben og får seneskader med det samme, fordi de ikke har fået grundformen på plads inden. Og det kan altså godt tage længere tid, end mange regner med, forklarer Claus Hechmann, der også er forfatter til flere bøger om løb.

Din krops kredsløb kommer hurtigt i form, men til gengæld tager det musklerne 1-2 måneder at vænne sig til løb. De sener, som holder musklerne fast på knoglerne, har brug for 3-6 måneders tilvænning, mens knoglerne kræver 6-12 måneder for at vænne sig helt til løb.

Hvis du skal undgå skader, så skal du starte roligt op og huske at variere mellem løb, langsomt løb og gang. Hvilket tilsyneladende er svært for mange, selv om det på alle måder er det bedste.

Både for din krop og for din motivation.

- Start med at gå i varieret tempo, og så skal du kun løbe en smule ad gangen, hvis du da overhovedet kan løbe til at begynde med. Gang er ofte en undervurderet træningsform, lyder det fra løbeekspert Claus Hechmann.

Det er let at blive grebet af ideen om at løbe, og derfor bliver mange nybegyndere hurtigt overmodige og begynder at drømme om længere distancer og personlige rekorder med det samme.

Men det er altså vigtigt at holde sig selv i kort snor, for ellers kommer skaderne næsten med garanti, og så skal du holde pause, hvilket kan dræbe lysten og nulstille din nyvundne form.

- Man skal ikke stresse sig selv med pulsmåler, gps-ure og watt-ure, selv om de er effektive træningsredskaber. Der er ingen grund til at fokusere på din tid eller på at slå rekorder hele tiden til at begynde med, forklarer løbetræner Claus Hechmann.

/ritzau/FOKUS

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.