Løbeskoen virker ikke til vægttræning

Du kan ikke bruge de samme sko til al slags træning, fortæller eksperter. Få de gode råd til at vælge sko her.

Artiklens øverste billede
Løbesko skal bruges til løb, mens du skal vælge andet fodtøj, hvis træningen er eksempelvis zumba eller styrketræning. Foto: Finn Frandsen/Polfoto

Du starter måske ugen med en løbetur, så zumba midt på ugen og til sidst en tur i træningscenteret, hvor du skal løfte vægte.

Hvor mange forskellige sko har du brugt? Det rigtige svar burde være tre.

For sportsgrenene er nemlig meget forskellige, og du kan ikke bruge de samme sko til løb som til dans eller vægtløftning, fortæller fodterapeut Therese Rye Jørgensen fra Klinik for Fodterapi.

- I mange sportsgrene løber eller går man fremad, men der er også sportsgrene, hvor man bevæger sig sidelæns som badminton og tennis, og der er helt andre ting, man skal kigge efter i en sko, siger hun.

Til vægttræning skal man bruge en sko med en fast og hård sål. Foto: Jan Dagø

Til vægttræning skal du derimod have en helt fast og hård sål, fortæller Morten Zacho, der er idrætsfysiolog ved Center for Aktiv Sundhed.

- Her skal man bruge en sko, der har meget lidt dæmpning, men som regel stadig har noget hæl af hensyn til teknikken, når man løfter vægte. Sålen skal være hård og må ikke give efter ligesom løbeskoen, siger han.

Skovalget giver selvfølgelig sig selv, hvis det er på en cykel, man træner.

Her findes der nemlig specielle cykelsko, der kan klikkes på pedalerne, men disse sko kan man dårligt nok gå i.

- Ønsker man at kombinere cykling med nogle gåture, så kan man vælge en sko, der er en mellemting med en gummisål, der har lidt dæmpning, så man ikke skøjter rundt i skoen, siger Morten Zacho.

Skal januar derimod sparkes i gang med et par lange løbeture, er det vigtigt at købe sko efter sin teknik. Løber man normalt, skal man kigge efter sko med meget stødabsorbering og en høj sål, mens forfodsløbere skal kigge efter det modsatte.

Her kan fivefingers eller andre sko, der simulerer barfodsløb, være gode, men Morten Zacho understreger, at man skal være meget trænet, før man springer ud i forfodsløb.

Og så kan man ikke veksle mellem de to teknikker i én sko, forklarer Therese Rye Jørgensen.

- Fivefingers kan være gode, hvis du har en normal og sund fod. Men her må du ikke løbe normalt, hvor du træder ned på hælen, for så ødelægger du simpelthen hælen, siger hun.

Therese Rye Jørgensen anbefaler, at man spørger om hjælp i en sportsbutik med speciale i den sportsgren, man udøver, før man køber et par sko.

/ritzau/FOKUS

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.