Her er den optimale daglige motionsmængde

En halv times daglig motion er ikke nok, hvis du vil have det optimale, sundhedsmæssige udbytte, siger en idrætsforsker.

Artiklens øverste billede
En amerikansk undersøgelse publiceret i det videnskabelige tidsskrift Circulation viser, at man ved at træne to eller fire gange mere end de 30 minutter om dagen nedsætter risikoen for hjerteproblemer med henholdsvis 20 og 35 procent. Foto: Jens Dreisling/Polfoto

Cykelturen til og fra arbejde kan måske lige snige sig op på en halv time.

Men hvis du virkelig vil have god samvittighed, skal du bruge en del længere tid i sadlen end Sundhedsstyrelsens anbefalede 30 minutter om dagen.

Det siger Kristian Overgaard, som er idrætsforsker og lektor på Aarhus Universitet.

- Anbefalingerne er nok til at få en sundhedsmæssig gevinst, hvis man sammenligner det med slet ingenting eller mindre motion. Men den er ikke nødvendigvis nok til at få den optimale effekt i forhold til hjertesundhed, siger han til Ritzau Fokus.

Kristian Overgaard understreger dog også, at Sundhedsstyrelsens anbefaling er et minimum, og at de lægger vægt på, at man får en større gevinst af at bevæge sig mere dagligt - og især at få pulsen op et par gange om ugen.

En amerikansk undersøgelse publiceret i det videnskabelige tidsskrift Circulation viser, at man ved at træne to eller fire gange mere end de 30 minutter om dagen nedsætter risikoen for hjerteproblemer med henholdsvis 20 og 35 procent.

Og Kristian Overgaard vurderer, at den optimale effekt nok kommer ved omkring en times daglig motion. Men undersøgelser peger også på, at der er ikke er så meget mere sundhedsmæssig gevinst at hente over en times daglig motion, siger han.

Sundhedsstyrelsens anbefalinger lyder på "moderat intensitet", der blandt andet dækker over rask gang, cykling til eller fra arbejde eller anden bevægelse igennem dagen.

- Du kan komme et vist stykke med den moderate intensitet, men skal du have den fulde effekt, skal du også have højere intensitet og også gerne styrketræning, siger Kristian Overgaard.

Ingen motionsform er bedre end andre, men i forhold til hjertesundhed er gang, løb og cykling udmærket, siger han. Og skal man op i intensitet, er det bare at sætte farten op. Men det er dog vigtigt, at motionen bliver en regelmæssig vane.

- Noget tyder på, at visse sundhedsgevinster kræver en regelmæssighed. Man kan ikke lade være at motionere seks dage og samle det hele på én dag. Nogle ting kræver, at man er aktiv næsten hver dag, siger Kristian Overgaard.

/ritzau/FOKUS

Andre læser

Mest læste

Del artiklen