Annonce
Motion

Strandtræning giver muskler og hjerne nye udfordringer

Både sandet og vandet er med til at presse din krop mere end ved almindelige trænings- og løbeøvelser, lyder det fra to træningseksperter.

Eksempelvis bliver løbetræning mere udfordrende, når den rykkes fra asfalt til sand. Det sender nervesystemet og dine muskler på overarbejde, når du skal korrigere for det ustabile underlag, som sandet giver. Foto: Polfoto

De fleste af os forbinder stranden med afslapning og solbadning, men sand og vand kan meget mere end det.

Stranden er nemlig et godt alternativ til træningscenteret, hvis du har lyst til at træne i det fri, fortæller Marina Aagaard, der er master i fitness og træning fra Syddansk Universitet.

Eksempelvis bliver løbetræningen mere udfordrende, når den rykkes fra asfalt til sand.

Gode træningsøvelser i sandet

1) Ben og balance

  • Træd frem med det ene ben i et etbens squat, og tegn herefter en cirkel med det bageste ben ud til siden.
  • Herefter rejser du dig op, træder frem med det andet ben og laver så en stor cirkel ud til den anden side.
  • Det forsætter du med at gøre hen langs stranden. Du kan både gøre det ved at gå ligeud og baglæns, og det styrker både din balance og mobilitet.

2) Krop og arme

  • Læg dig i en planke, og tegn en kvart cirkel med hvert ben ud til hver side. Vend dig herefter rundt, og lav samme bevægelse, så du til sidst får en stor cirkel.
  • Brug herefter hele kroppen (blandt andet hænder, fødder og albuer) til at fjerne så meget sand som muligt inde fra cirklen. Når du har gjort det, fylder du cirklen op igen, og jo højere tempo du gør det i, desto højere kommer pulsen op.

Kilde: Nomi Kronberg.

- Sand er tungere at løbe i, og når du løber på et ustabilt underlag, er der også den fordel, at du bruger musklerne lidt anderledes. Du bruger også din hjerne til at koordinere dine bevægelser på en anden måde, end hvis du var på et fast underlag, siger Marina Aagaard.

Det sender derfor nervesystemet og dine muskler på overarbejde, når du skal korrigere for det ustabile underlag, som sandet giver.

- De muskler, du allerede bruger ved løb, kommer i hvert fald til at arbejde endnu hårdere i sandet, siger hun.

Til gengæld bør du holde dig fra strandløb, hvis du lider af løse fodled, da risikoen for vrid er større. Men så kan en gåtur på stranden i højt tempo til gengæld være et godt alternativ.

Du kan både løbe i løbesko og i bare tæer. Vælger du sidstnævnte, skal du dog tage højde for både muslingeskaller og sten, som du kan skære dig på, fortæller Marina Aagaard.

Sandet på stranden kan også bruges til andet end løb og klassiske styrkeøvelser som mave- og armbøjninger.

Nomi Kronberg, der er personlig træner, har nemlig specialiseret sig i at finde gode træningsøvelser på stranden.

- Når du eksempelvis skubber til sandet med hænderne, så giver det en modstand, som er meget dynamisk, og som betyder, at du ender med både at træne din mobilitet, smidighed og styrke, siger Nomi Kronberg.

Men sandet kan også en god indikation af, hvor stærk du er i forskellige dele af din krop.

- I sandet kan du helt tydeligt se, om den ene side af kroppen er mere smidig end den anden, og om du har mere styrke i det ene ben frem for det andet. Det gør det nemmere at se, hvor man skal sætte ind for at få en optimal træning, siger Nomi Kronberg.

Ligesom i sandet giver vandet også en ekstra dimension til træningen.

- Vandet er optimalt, da det yder en anden modstand, end hvis du eksempelvis går på land. Men du kan også lave forskellige løbe- og hoppeøvelser, hvor du bruger modstanden i vandet, siger Marina Aagaard.

Klassiske træningsøvelser som høje knæløft og hælspark vil med garanti tage pusten fra dig.

Det hele afhænger dog af, hvor langt ud du går, fortæller Marina Aagaard.

- Det giver meget forskellig effekt, alt efter om du går ud til knæene eller til livet. Jo højere vandet går op, desto hårdere bliver det, siger hun.

/ritzau fokus/

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler

Kristine har tabt sig – men hvorfor?

Jens-Christian Holm er en rockstjerne på sit felt – flittigt brugt på tv og fast gæst på de store scener. Han er kendt som lægen, der får næsten alle børn til at tabe sig – og sådan sælger han sig selv. Men nu beskyldes han for at snyde på vægten.
Annonce
Annonce
Biler
Audis nye elbil vender op og ned på bilnørders sprogbrug
Glem alt om hestekræfter, ventilløft og drejningsmoment. Fremtidens bilnørder snakker om rekuperation, ladetider og vandkølede elektriske drivaksler. Vi var med, da Audi lancerede en af de hidtil mest avancerede af slagsen. 
Se flere
Bolig
Lån dit værktøj og køkkengrej og spar penge
I stedet for at købe og opbevare ting, som kun sjældent bliver brugt, kan du låne dem på biblioteket, hos naboen eller på låneportaler på nettet. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her