Annonce
Motion

Motionsløb: Sæt dig mentalt op til dagen

Metoder fra elitesporten og den kognitive psykologi kan gavne almindelige motionsløberes sportspræstation.

To sportspsykologiske konsulenter råder her til, hvordan du sætter dig mentalt op til løbsdagen. Foto: Martin Lehmann

Firmaløb, halvmaraton eller et af sommerens mange familieløb.

Hvad end du skal løbe én- eller tocifrede distancer, er det surt, hvis nerverne på dagen løber af med de mange måneders træning.

To sportspsykologiske konsulenter råder her til, hvordan du sætter dig mentalt op til løbsdagen.

Tjeklisten: Klar til løbsdagen
  • Skriv en detaljeret plan for, hvad du skal nå og hvornår på løbsdagen.
  • Forbered dig på, hvad der kan opstå af fysiske udfordringer, og hvordan du vil løse dem.
  • Forbered dig også på, hvilke frustrationer og negative tanker du kan få, og hvad dit modsvar vil være.
  • Husk på, at du ikke kan styre, hvad der sker til løbet, men hvordan du vælger at reagere på det.

Fra lave vægge til vilde højder: Bliv klar til klatring

1) Tænk dagen igennem

Trin ét er at tænke dagen igennem på forhånd, siger Carsten Hvid Larsen, der er ph.d. ved Institut for Idræt på SDU og sportspsykologisk konsulent for Team Danmark.

Læg en minutiøs plan for, hvornår du står op, hvornår du skal spise, og hvordan du kommer hen til startområdet.

- Det giver noget tryghed, fordi man ved, hvad det er for nogle faser, man skal igennem, siger Carsten Hvid Larsen.

2) Hav modsvar til negative tanker

Det kan også være en hjælp at forberede sig på, hvilke frustrationer som kan dukke op - og hvad du vil sige til dig selv, når de dukker op, siger Carsten Hvid Larsen.

Halvsløj løbeform? Træn op til DHL allerede nu

- Det handler om evnen til at lave et positivt, rationelt modsvar til de negative tanker.

Med de positive modsvar i baghånden kan du også lettere flytte fokus væk fra bekymringerne, forklarer han.

- For hjernen er sådan konstrueret, at når man aktivt fokuserer på én ting med al sin opmærksomhed, så er det også det, der træder frem.

Janne Mortensen, der er sportspsykologisk konsulent og ejer af Mental Motion, anbefaler en lidt anden metode, hvor man ikke går i dialog med de negative tanker.

- Jeg lader tanker være tanker uden at gå i dialog med dem. Og i stedet retter jeg fokus på min løbeteknik eller mit pulsur, siger hun. 

Mytedræber: Hjælper udstrækning efter træning egentlig?

3) Planlæg dine reaktioner

Det kan også være en hjælp at tænke over, hvilke fysiske udfordringer der kan dukke op.

- Så du er klar over, hvad det er for nogle forstyrrelser, der kan være, og hvordan reagerer jeg, når de forstyrrelser opstår, siger Janne Mortensen.

På den måde bliver du ikke overrumplet, hvis det sker. Så hvis du gruer for dårlig mave, at snuble eller at komme bagud, så visualiser det allerede på forhånd.

- Og så lægger man en plan for, hvordan man har tænkt sig at tackle det undervejs, siger hun.

Det store sving: Kom i gang med at spille golf

4) Bryd ruten op i bidder

Ude på ruten er det også vigtigt at sætte sig mindre delmål. For ellers kan præstationen tårne sig op som et uoverstigeligt bjerg.

Derfor skal du ikke fokusere på hele løbet, men på én kilometer ad gangen eller at nå hen til næste vandpost.

- Så man sætter små, spiselige mål, som er lettere at fordøje. Frem for at man tænker: Der er ti kilometer tilbage, det klarer jeg aldrig, siger Carsten Hvid Larsen.

Kilder: Janne Mortensen, Carsten Hvid Larsen.

/ritzau fokus/

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

JP mener: Dette er den virkelige bankskandale

Mangelfuld kontrol i kombination med potentielt kriminelle medarbejdere er en invitation til at efterprøve ”Murphys Love”, og Danske Bank har i denne sag krydset stort set alle.
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler

Kristine har tabt sig – men hvorfor?

Jens-Christian Holm er en rockstjerne på sit felt – flittigt brugt på tv og fast gæst på de store scener. Han er kendt som lægen, der får næsten alle børn til at tabe sig – og sådan sælger han sig selv. Men nu beskyldes han for at snyde på vægten.
Annonce
Annonce
Test: Suveræn letvægtslaptop med skærm til kanten
Huawei har skabt en let og lækker bærbar med ydelse til det tunge arbejde, skærm der fylder hele rammen samt et imponerende lydsystem med Dolby Atmos 
Se flere
Ros til stolen, der giver Aarhus en millionbesparelse: »Jeg kan være mig selv«
Aarhus Kommunes sparekatalog foreslår implementeringen af en ny bade- og hygiejnestol på kommunens plejehjem, hvilket skal give en besparelse på 5,3 mio. kr. Inden forslaget er vedtaget, møder stolen stor ros. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her