Udhvilede børn er sunde børn: Sover dit barn heller ikke nok?

Mange børn sover for lidt hver nat, men hvor længe skal børn på forskellige alderstrin egentlig sove? Læs med her og få eksperternes bedste søvnråd.

Artiklens øverste billede
Mange børn sover for lidt hver nat. Arkivfoto: THOMAS BORBERG/Polfoto

Veludhvilede børn er gladere, mere energiske og har et langt bedre udgangspunkt for at lære, end børn der for får lidt søvn.

Og ifølge de seneste års søvnforskning kan en times mindre søvn påvirke børns præstationer med helt op til to år. Manglende søvn kan altså få et barn i 6. klasse til at præstere på niveau med et i 4. klasse.

Det har mange forskellige eksperter gennem tiden givet deres bud på, og på nettet kan man finde flere forskellige udgaver af skemaer over børns søvn og sengetider.

Men hvordan mener de danske eksperter, at man bedst sikrer sig, at ens barn bliver mest udhvilet? Og er det en god idé decideret at skemalægge sine børns søvn?

Ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen og børnelæge Jesper Brandt Andersen er svaret klart: Nej.

Begge understreger nemlig, at et barns søvnbehov er individuelt - ligesom voksnes - og at nogle børn dermed kan have brug for både mere eller mindre søvn end det anbefalede.

"På den ene side ved vi, at mange børn får for lidt søvn. Men man kan ikke bare putte børn ned i en kasse, der siger, at de skal sove så og så meget," siger Mikael Rasmussen, der arbejder ved Center for Stress og Trivsel. 

Han understreger, at forældre i stedet skal bruge deres egen intuition og viden om deres barn til at fornemme, om det får nok søvn.

Hvis barnet f.eks. bliver træt hen ad eftermiddagen eller udvikler en tendens til at være mere udadreagerende, kan det være et symptom på manglende søvn.

"I de anbefalinger, jeg læner mig op af, siger man, at børn i alderen 3-5 år skal have mellem 10 og 13 timers søvn hver nat. Men der er nogen 5-årige, der fint kan nøjes med 9 timer. Børn kan altså både få for meget og for lidt søvn, og man skal derfor passe på med at blive låst fast i sin indstilling."

Ingen af eksperterne anbefaler at følge et skema slavisk.

Ifølge Jesper Brandt Andersen, der er speciallæge i børns sygdomme, kan det virke stressende på forældrene, hvis de ikke kan få barnet til at falde i søvn på det påkrævede tidspunkt. Og stressede forældre gør kun børns søvnbesvær værre, understreger han.

Det er ifølge ham nok, at forældrene har et indtryk af børns søvnbehov i de forskellige aldersgrupper og for de små børn under 3-4 år også af fordelingen mellem dag- og nattesøvn.

"I stedet skal man skabe nogle faste rutiner i forhold til sengelægning. Man skal undgå uro omkring barnet og undgå skærmkigning den sidste time før sengetid, ligesom barnet skal sove i et mørkt, roligt og afkølet soveværelse," siger han.

For lidt søvn er dog en alvorlig ting, understreger Jesper Brandt Andersen, da det kan føre til dårlige præstationer, irritabilitet og en kort lunte i løbet af dagen, ligesom nedsat koncentration, indlæringsevne og hukommelse også kan være en følge. Af fysiske konsekvenser øger manglende søvn også risikoen for overvægt og kan have en negativ påvirkning af barnets vækst.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.