Disse fem ting gør dig tyk

Fem overraskende ting kan gøre det svært at smide kiloene. Se hvilke og hvordan du løser problemet.

Artiklens øverste billede
Der er mange grunde til overvægt. Artiklen giver nogle bud på, hvad der kan gøre det svært at slippe af med de overflødige kilo.

Hvis du gerne vil tabe dig, så se om en af disse årsager hindrer dit vægttab. De har større betydning, end man lige tror.

1. Du sover for lidt

Søvnmangel gør os trætte og forvirrede, men for lidt søvn kan også give hormonel forvirring i din krop, så den reagerer ligesom på stress, og ifølge søvnforskning kan det medvirke til, at det kan være svært at tabe de overflødige kilo. Seks til ni timers søvn er det, der skal til for at give organismen tilstrækkelig ro til de vigtige stofskifteprocesser, som finder sted, når vi sover. Når du sover, producerer kroppen blandt andet væksthormon. Produktionen af væksthormon begynder ca. 1-1,5 time, efter du er faldet i søvn. I den dybe søvn med andre ord. Den energi, kroppen skal bruge på at danne væksthormon, bliver hentet direkte fra dine fedtdepoter – og jo længere du sover, jo mere væksthormon kan kroppen producere, og jo mere fedt forbrænder du, mens du sover. Du behøver ikke sove i døgndrift – seks til ni timer er som sagt, det kroppen har brug for.

2. Du småspiser i løbet af dagen

Er du en af dem, der spiser fornuftigt i løbet af dagen og til måltiderne, for så at tømme en skål slik foran fjernsynet, eller mens du tjekker mails om aftenen? Eller som lige skal have en bolle før sengetid? Spis dig hellere mæt i løbet af dagen, hvor dit stofskifte er i gang i stedet for at fyre kalorier af før sengetid. Kulhydrater øger produktionen af insulin, og så længe insulinniveauet er forhøjet, forbrænder kroppen ikke samme mængde fedt som ellers. Du kan udskyde fedtforbrændingen, som normalt finder sted et par timer (se ovenfor) efter du er faldet i søvn med op til fem timer. Spis i stedet senest klokken 19, derved får kroppen tid til at nedbryde aftensmaden før sengetid. Ved at spise tre hovedmåltider f.eks. kl. 8.00, 12.30 og 18.00 spiser du på en måde, der understøtter kroppens naturlige rytme.

LÆS OGSÅ: Tab dig med den effektive 80-20-kur

3. Du spiser uden at være sulten

At have en god appetit er positivt, fordi madglæde også udtrykker livslyst. Til gengæld er det en uvane at lytte, hver gang „lysten" melder sig, for lyst til mad eller noget lækkert og sult er to meget forskellige ting. Lyst til mad er psykologisk betinget, mens sult er et fysiologisk fænomen. Læg mærke til i løbet af en dag hvor mange gange, du er sulten – når du spiser – og hvor ofte du spiser af lyst eller vane (fordi det nu engang er rart at runde måltidet af med noget sødt). Hvis du lystspiser, skal du have et umådelig godt stofskifte for at holde vægten eller være meget aktiv. Lystspisning hænger dårligt sammen med en stillesiddende tilværelse – du kommer let til at overskride det reelle kaloriebehov, din krop har.

4. Du spiser for meget sukker

Du har sikkert hørt det med, at fedtet på maven og kronisk stress hænger sammen. Overvægt ses i 56 pct. af tilfælde hos mennesker, der samtidig er stressede, mod 47 pct. som ikke følte sig stressede. Forsøg med mus har identificeret en biologisk mekanisme, som får musene til at lagre ekstra fedt. De mus, der spiste sundt, tog ikke på, heller ikke når de blev stressede, mens de mus, der spiste mad med et højt sukker- og fedtindhold tog på, så snart deres stressniveau steg. Den biokemiske „knap" i hjernen hos mus (og måske også hos mennesker) øger trangen til mad, der beroliger følelserne – og sørger samtidig for at lagre fedt på maven. Så hvis du stresser ned, forsvinder en del af lysten til de søde sager.

5. Du tager medicin

Hver 12. dansker spiser lykkepiller – mod stress, depression og for nogles vedkommende i forbindelse med tobaksafvænning. Lykkepille er et måske lidt misvisende navn for SSRI-produkter, som fremmer virkning af signalstoffet serotinin i hjernen. En af de kendte bivirkninger er vægtforandringer – desværre sjældent i retning af vægttab. Der er dog forskel på, hvordan kroppen reagerer på de forskellige mærker. P-piller kan ligeledes påvirke vægten. Det er ikke pillerne som sådan, du tager på af, men de stoffer, der er i dem, kan påvirke appetitten – f.eks. øger gestagen i P-piller appetitten. Der findes mærker, som ikke har den samme virkning, så tal med lægen om at skifte produkt.

LÆS OGSÅ: Sådan tabte vi 20 kilo

Kilder: „Sov dig smal", Bokförlaget Semic. The Daily Green.com, Glamour.com/health-fitness, Dep.net.dk.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.