Disse vitaminer passer til der, hvor du er i livet

Når der skabes en baby i mors mave, eller småbørn skal vokse op til en millimeter om dagen, så stiller det høje krav til knogledannelsen, og her er vitamintilskud en nødvendighed.

Artiklens øverste billede
Foto: Steen Wrem/Polfoto

De fleste får nok vitaminer og mineraler fra kosten alene.

Hvis man spiser sundt, sørger for at få sine fisk og kommer ud i solen om sommeren, så har den gennemsnitlige dansker sit på det tørre. For dem er det at skyde over målet at supplere med kosttilskud. Alligevel valgte seks ud af ti danskere i 2016 at gøre netop det.

Men på bestemte tidspunkter i løbet af et liv er vitaminer ikke bare en god idé, de er helt essentielle. Derfor er der nogle persongrupper, som Fødevarestyrelsen anbefaler kosttilskud til.

Børn:

Spædbørn anbefales et tilskud af D-vitamin på ti milligram om dagen, fra de er to uger, til de er to år.

- De skal udvikle deres knogler, og vi kan være lidt bekymrede for, at nogle med de seneste forgiftninger er hoppet fra det igen, men det er bare så vigtigt, at man giver dråberne, fortæller Trine Grønlund, der er ernæringsfaglig medarbejder i Fødevarestyrelsen.

Fordi vitaminet dannes i huden, når solen skinner på den, så skal børn med mørk hud og mennesker i alle aldre, der går tildækket klædt om sommeren, også tage D-vitamin.

En undersøgelse fra Odense Universitetshospital af 2000 småbørnsfamilier viser, at 94 procent af forældre giver deres børn D-vitamin, men 45 procent giver ikke så meget eller så ofte som anbefalet.

- D-vitamin er essentielt for, at calcium kan optages i knoglerne, og derfor er det så vigtigt for deres vækst, og det er vigtigt, at man bruger de præparater, der er beregnet til småbørn, så man ikke doserer forkert, understreger Trine Grønlund.

Kvinder:

Der er en række anbefalinger til kvinder, både når de gerne vil være gravide, og endnu mere hvis de har været så heldige at undfange.

Allerede ved ønsket om graviditet rådes kvinder til at tage folinsyre og fortsætte med det igennem graviditeten, da de nedbringer risikoen for rygmarvsbrok hos barnet.

D-vitamin gennem hele graviditeten og jern fra tiende uge anbefales også, og kvinder, der enten på grund af fravalg eller allergi ikke indtager mælkeprodukter, bør tage calcium.

- De fleste klarer det med en multivitamintablet til gravide, som sikrer det hele på en gang, fortæller Trine Grønlund.

Ældre:

Fra en person fylder 70 anbefales det at tage D-vitamin. Også ved indflytning på plejehjem, der for nogle går ud over aktivitetsniveauet, og for personer med øget risiko for osteoporose - altså knogleskørhed - anbefales det.

- Ved at røre sig vedligeholder man knoglemasse. Men som vi bliver ældre, bevæger de fleste sig mindre, og de spiser mindre. Så man skal opbygge de stærke knogler, mens man er ung, så vitamintilskuddene for ældre blot er en hjælp til at vedligeholde knoglerne, forklarer Trine Grønlund.

D-vitamin går igen og igen i løbet af livet. Det skyldes, at vitaminet er meget vigtigt, men også at det er svært at afgøre, hvornår man får for lidt.

Hvis man kommer under 50 nanomol per liter blod, kaldes det utilstrækkeligt. De færreste kommer under 25 nanomol, der defineres som decideret mangel.

- Men selv hvis man kommer under 25 nanomol for en kort bemærkning, så ved videnskaben faktisk utrolig lidt om, om det har en konsekvens, så længe vi kommer op igen om sommeren, fortæller Anja Olsen, der er seniorforsker i kost, miljø og genetik ved Kræftens Bekæmpelse.

Hvor meget D-vitamin vi har i kroppen svinger i løbet af et år. Hvor man efter en solrig sommer kan have store mængder af vitaminet, som dannes i hudcellerne, så kan man på samme måde have for lidt i marts efter en lang vinter.

Ifølge Trine Grønlund kan det på vores breddegrader være svært at danne nok D-vitamin fra september til april. I disse måneder kan blodets indhold ifølge Anja Olsen falde med op til 30 nanomol per liter, hvorfor man kan vælge at supplere med et tilskud om vinteren, hvis man ikke spiser tilstrækkeligt fede fisk til at sikre vitaminet herfra.

Men med til vitaminet hører calcium.

- D-vitamin i forhold til knoglerne er omsonst, hvis du ikke får nok calcium. D-vitamin sørger for, at calcium bliver optaget i knoglerne, forklarer Anja Olsen og bringer derved de grupper på banen, der af den ene eller anden grund fravælger hele fødevaregrupper:

Veganere eller fødevareallergikere:

Børn med allergi over for mælk skal gerne have 500 milligram calcium hver dag, og dosen bør øges til 750 milligram, når de fylder ti år, råder Fødevarestyrelsen.

Ved fødevareallergier bør man altid spørge en sundhedsfaglig om, hvad man kan komme til at mangle fra vitaminer fra kosten.

Veganere, der ingen animalske fødevarer spiser, er nødt til at sikre vitaminet B-12 med tilskud.

- Og så er det også meget svært for dem at få calcium nok - selv med calciumholdige fødevarer som mandler, tofu og sesamfrø i kosten, understreger Trine Grønlund.

/ritzau/FOKUS

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.