Så meget får du ud af et rygestop

Rygestoppet gør godt for langt mere end dine lunger. Du lever ti år længere, får et bedre immunforsvar og mere ro i kroppen.

De fleste ved, at det er usundt at ryge.

Alligevel gør 21 procent af danskerne det stadig, og det tal har ligget nogenlunde stabilt de seneste fem år. Men ud over at spare penge hvad er så guleroden ved et rygestop? Og nytter det noget, hvis man har røget i mange år?

Ifølge Anders Beich, der er praktiserende læge og formand for Dansk Selskab for Almen Medicin, påvirker rygning næsten alle kroppens organer.

Derfor kan det også påvirke næsten hele kroppen positivt, hvis man kan kvitte smøgerne, fortæller både han og Charlotta Pisinger, der er overlæge ved Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed ved Region Hovedstaden.

Her er nogle af de sundhedsmæssige fordele ved et rygestop.

1) Mindre uro og bedre humør

Mange tror, at smøgerne dæmper nerver og uro i kroppen. Men i virkeligheden har cigaretterne skabt den uro.

- Mange siger, at de ikke kan holde op, fordi de er stressede, og at rygningen virker afstressende. Men det afstressende er, at du dulmer dine abstinenser. Hvis man følger rygere over tid, falder deres stressniveau, når de holder op med at ryge, og de kommer i bedre humør, siger Pisinger.

Anders Beich tilføjer, at pulsen stiger, når man ryger, fordi hjerte-kar-systemet ”buldrer derudaf”. Derfor oplever man mere ro uden cigaretterne.

2) Ti ekstra leveår

Rygning gør, at vi ældes hurtigere. Rygere dør i gennemsnit ti år før ikkerygere, og rygning øger især risikoen for KOL, kræft og hjerte-kar-sygdomme, fortæller Pisinger. Rygning giver dog sygdomme i hele kroppen.

- Det bliver bedre, når man holder op. Man lever længere, og jo tidligere man holder op, jo flere år redder man. Men selv hvis man holder op som 60-årig, er der stadig en gevinst på tre års levetid, forklarer hun.

Hun afliver samtidig myten om, at man kan kompensere ved at leve sundt eller ryge få cigaretter.

- En meget stor procentdel af skaden sker med de første fem smøger om dagen. Mange tænker, at hvis man ikke ryger 20 cigaretter om dagen, så betyder det ikke noget. Men det gør det i den grad.

3) Bedre immunforsvar

Et rygestop er også godt for immunforsvaret, fordi dine lunger og luftveje bruger en masse krudt på at forsvare dig mod røgen.

- Ens slimhinder har simpelthen bygget sig om nede i luftvejene til at kunne tåle tobakken. Så når de har bygget sig tilbage igen efter et rygestop, får du et meget mere fintfølende immunforsvar, siger Anders Beich.

- Så de fleste vil opleve, at de får færre infektioner - både forkølelse, lungebetændelse, influenza og bihulebetændelse, siger han.

I den første tid vil du dog måske opleve hoste, fordi luftvejene bliver sig selv igen og dermed mere følsomme.

4) Bedre kondi

Din iltoptagelse forbedres også, hvilket du mærker, når du går på trapper, løber eller cykler.

- Du skal ikke bruge så mange kræfter, når du bevæger dig rundt, fordi musklerne bliver iltet bedre. Det giver både styrke og udholdenhed, og det vil føles nemmere at bevæge sig rundt, siger Beich.

Det gælder også folk, der har røget i mange år. Selv hvis lungevævet har taget varig skade, kan man stadig få en bedre kondition og hjerte-kar-kredsløb, forklarer han.

Fakta: Et succesfuldt rygestop

- Brug lægen eller anden professionel sparring

- Formuler selv, hvad du vil have ud af dit rygestop. Så kan du sammen med lægen være konstruktiv omkring det.

- Rygestop går skidt for de fleste, der prøver alene. Få støtte, rådgivning og kombiner eventuelt med rygestopmedicin.

Kilder: Charlotta Pisinger og Anders Beich.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.