En ny virkelighedstro Barbie med topmave og bumser

Lammily hedder en ny realistisk dukke, der nu tager kampen op mod Barbie.

Artiklens øverste billede
Lammily skal være så naturlig som mulig. Og derfor skal tøjet være hverdagstøj, som børnene selv har mage til, og nogen gange har Lammily altså også bumser i panden.

"Jeg vil bare gerne vise, at virkeligheden er cool," siger 26-årige Nickolay Lamm, kunstner, grafisk designer - og nyudklækket dukkeproducent.

Nickolay Lamm sendte i onsdags en ny dukke, Lammily, på gaden. En dukke, som på mange måder minder om Barbie, og så alligevel slet ikke. For modsat Barbie har Lammily topmave og gode lårbasser. Hun er ikke tårnhøj og urealistisk slank, men har nøjagtig de samme proportioner som den gennemsnitlige 19-årige amerikanske teenager. Og det er helt bevidst. For Lammily er blevet til i protest over det urealistiske kvindebillede, som Barbie præsenterer.

Umiddelbart ser Lammily helt almindelig ud, men ved siden af Barbie bliver hun pludselig overvægtig at se på.

Nickolay Lamm har flere gange brugt Barbiedukken i kunstprojekter, og sidste år brugte han to måneder på at lave en tro kopi med realistiske proportioner og printede den ud i 3D. 

Han fik så mange tilkendegivelser og spørgsmål fra forældre og børn, der gerne ville købe dukken, at han besluttede sig for at gå videre med ideen ved at få almindelige mennesker til at finansiere via crowdfunding af de 95.000$, han behøvede.

På kort tid havde han 13.000 deltagere, der i alt havde forudbestilt 19.000 dukker. Om der også har været snu forretningsmænd inde over, er tænkeligt, i hvert fald fik han samlet over 500.000$ sammen.

Om sit projekt siger Lamm, at han bare gerne vil vise, at virkeligheden er cool.

Han kender på egen krop teenagerens usikkerhed og forsøg på at ændre sig selv. Hvordan han i gymnasiet sultede sig og trænede til bevidstløshed for at få den eftertragtede sixpack. Han er overbevist om, at projektets succes er båret af en stor bekymring for det kropsideal, som hersker. Og han vil gerne være med til at give børn en større selvtillid og glæde over, hvordan de er skabt i al deres mangfoldighed.

Se, hvad børnene synes om Lammily.

"Når jeg ser på de dukker, der dominerer markedet i dag, er de befolket af divaer, prinsesser og havfruer. Og de fremmer helt bestemte fremtidsdrømme. Men for at finde din egen vej gennem livet, er du nødt til at forholde dig til virkeligheden," skriver han på sin hjemmeside.

Ja, barbiedukken har fået topmave! Og så hedder hun Lammily.

"Der er så meget legetøj, som får børn til at forsvinde ind i fantasiens verden, men hvorfor ikke vise, at det virkelige liv også er sjovt? Det er ikke perfekt, men det er alt, hvad vi har, og det er fantastisk."

Og Lamm har ikke tænkt sig at stoppe ved fyldige lår og topmaver. Han er langt henne i planlægning af stickers med bumser, strækmærker og appelsinhud, der kommer i handlen efter jul. Ligesom der kommer tatoveringer, operationsar og blå mærker. Sidstnævnte har allerede medført kritik, fordi det kunne promovere vold i hjemmet.

"Der er nok 25-30 procent, som synes at mine stickers er latterlige, men resten vil helt sikkert synes om dem," siger han og henviser til de tilkendegivelser, han får på twitter.

Se Lammily blive retoucheret.

Nu er de første 19.000 dukker sendt ud til investorer, men 25.000 Lammily'er skal finde nye hjem til jul. Og Lammily har fået sin egen hjemmesiden lammily.com

"Lige nu sælges hun kun over nettet, men jeg vil gerne have hende ud i butikkerne, også i Danmark," siger Nickolay Lamm til Jyllands-Posten.

Kønssociolog Sille Nørgaard finder det umiddelbart kærkomment, at der nu kommer en dukke, som pigerne kan spejle sig i. Og hun er sikker på, at børnene gerne vil lege med den. Men om forældrene køber den, er straks mere usikkert.

"Det er de færreste, der gør sig klart, hvor meget de urealistiske dukker påvirker børnene. Og de tænker sikkert; hvor slemt kan det være? Det er endnu ikke blevet almen viden, hvor meget det betyder for vores kønssocialisering. Det kommer nok også an på, hvordan dukken bliver præsenteret, om det er lige så lækkert som Barbie. Men det giver supergod mening med Lammily, og jeg tror faktisk, at der er salg i hende."

Hvis dukken bliver en kommerciel succes i USA, så havner den sandsynligvis også på hylderne i danske Toys'R Us.

"Det er da superspændende, og vi vil gerne være moderne og gå forrest," siger retaildirektør Søren Blangsted, der dog tager det forbehold, at dukken naturligvis skal leve op til de sikkerhedsmæssige standarder.

"Ideen er både sjov og relevant, og den går fint i tråd med vore holdninger, så vi følger udviklingen nøje. Så bliver det jo spændende at se, om det er børnene eller forældrene, der køber dukken."

Nordisk leder af legetøjgiganten Mattel, som producerer Barbie, Mathilde Pelle, ønsker hverken at kommentere den provokation, der ligger i Lammily-dukken eller spå om dukkens fremtid.

"Barbie er et stykke legetøj, og det er vores erfaring, at det er børnene udemærket klar over. Det har aldrig været meningen, at hun skulle ligne en ægte person. Hendes proportioner er lavet efter, at der skulle være maksimale muligheder for at ændre på hendes look," siger hun.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.