Variation i motion vedligeholder helbredet

Initiativet "Bevægelse hele livet" leverer inspiration til, hvordan man som senior kan variere sin træning. Det er nemlig vigtigt at tilpasse sin motion til, hvad ens krop har brug for, når man bliver ældre. Håbet er, at flere ældre opnår en bedre livskvalitet.

Artiklens øverste billede
Det sociale aspekt er vigtigt, når seniorer skal motiveres til at holde formen ved lige. Foto: James Hjertholm

Snør skoene, tag de stramme bukser på og smut en tur i parken, så sveden løber, og lårene bliver brandvarme. Eller hop i sadlen og pedalerne. Eller gymnastikdragten. De fleste ældre er udmærket klar over, at det er gode idéer, og der er masser, som er aktive. Det er dog ikke ligegyldigt, hvilken type motion man dyrker. Måske er det nemlig ikke lige en løbetur, cykeltur eller omgang gymnastik, ens krop har brug for, men i stedet en omgang styrketræning. Eller omvendt.

Initiativet "Bevægelse hele livet" er sat i søen netop for at give ældre inspiration til en varieret træning, der passer til den enkeltes behov. Det skal bidrage til mere kvalitet i træningen, forklarer Lis Puggaard. Hun har i mange år forsket i og arbejdet med senior-idræt og motion, og så har hun udviklet de øvelser, man kan finde på hjemmesiden bevaegelsehelelivet.dk samt bestille som dvd eller hente som app.

Øvelserne i "Bevægelse hele livet" er lavet, så de nemt kan laves både på gader og stræder, i hjemmet eller ude i det grønne, fortæller Lis Puggard, som har udviklet træningsprogrammet. Foto: James Hjertholm.

»Der er jo allerede rigtig mange ældre, der træner. Men vi vil gerne hjælpe på vej med at besvare spørgsmål om, hvor meget man skal træne, og hvilken type træning man har mest brug for. Har man svært ved at rejse sig og gå på trapper, er det for eksempel en god idé at træne muskelstyrken i benene. Er man forpustet, når man går, er det konditionen, man skal fokusere på at træne,« forklarer hun.

Idéen kom ikke ud af det blå, fortæller Lis Puggaard. Sammen med ÆldreForum, som tog initiativet til "Bevægelse hele livet", har hun tidligere udgivet en dvd med øvelser. Siden har hun ofte hørt folk spørge hende, om der ville komme mere materiale.

»Det er interessant, hvor mange mennesker der lytter, når jeg er ude at fortælle. Og hvor mange der spørger: Hvordan gør jeg det her? Og det her? Min opfattelse er helt klart, at der er mange, der gerne vil vide mere om det her, både de "yngre ældre" og de lidt "ældre ældre",« siger hun.

Det er især styrketræning, der typisk er brug for mere viden omkring. Det forklarer Bente Klarlund Pedersen, professor, overlæge på Rigshospitalet og leder af forskningsenheden Center for Inflammation og Metabolisme. Hun har ligesom Lis Puggaard bidraget til "Bevægelse hele livet"-projektet, blandt andet med introduktionsvideoen på hjemmesiden.

»Når man bliver ældre, falder muskelstyrken hurtigere, end konditionen gør. Mange tror, at risikoen for brud skyldes, at knoglerne er skøre, men det skyldes lige så meget, at knoglerne ikke trænes,« siger hun.

Vi er nu et af de lande i verden, hvor flest ældre er aktive.

Lis Puggaard, forsker

»Der er mere og mere forskning, der tyder på, at fysisk aktivitet også kan være med til at forebygge demens,« fortæller Bente Klarlund Pedersen.

Mega udvikling

Tilsyneladende har danske ældre igennem årene taget motionens gavnlige egenskaber til sig. Antallet af ældre, der dyrker motion, er nemlig eksploderet i løbet af de seneste næsten 40 år. Andelen af personer over 60 år, der dyrker motion og sport, er således steget fra 12 til hele 62 pct. fra 1975 til 2011, hvor den sidste store landsdækkende undersøgelse blev lavet. Lis Puggaard har arbejdet inden for området i mere end 20 år, og hun har derfor kunnet følge udviklingen på tæt hånd.

Det er vigtigt at variere sin træning, arbejde med nok belastning og få pulsen op. Det er et af budskaberne fra skaberne af initiativet "Bevægelse hele livet". Foto: James Hjertholm.

»Der er sket en mega udvikling. I dag er folk langt mere opmærksomme på, hvor vigtigt det er at være fysisk aktiv. Og vi er nu et af de lande i verden, hvor flest ældre er aktive,« siger hun.

Der er flere forklaringer på den positive udvikling. Det mener Ditte Toft Clausen, som er analytiker ved Idrættens Analyseinstitut, der står bag rapporten "Fremtidens senioridræt", hvor udviklingen siden 70'erne er blevet kortlagt.

»Ud over den større bevidsthed om, hvor meget man får ud af at være aktiv, er der den faktor, at mange ikke er lige så slidte, når de går på pension i dag. De kan simpelthen mere. Endelig er der ønsket om at være sammen med andre. Det sociale aspekt står tydeligt frem, når vi har kigget på motivationen for at dyrke idræt i målgruppen af ældre,« siger hun.

Øvelser til alle typer

Når der er så mange ældre, der dyrker motion, er der naturligvis en enorm variation i, hvad folk har lyst til at lave, forklarer Ditte Toft Clausen.

"Bevægelse hele livet" er netop lavet sådan, at det skal være nemt at passe ind i hverdagen, uanset hvilke behov man har, forklarer Lis Puggaard.

»Vi har prøvet at lave det sådan, at man kan lave øvelserne udenfor på gader og stræder, hjemme, ude i det grønne, ja, hvor det lige passer en. Det var vigtigt, at det blev fleksibelt, så man kan tilpasse det til sine behov,« siger hun.

Lis Puggaard fortæller, at selv om vi allerede i Danmark er "rigtig gode" til at røre os, når vi bliver ældre, vil hun stadig gerne hjælpe endnu flere med at træne varieret igennem "Bevægelse hele livet".

»Det handler jo meget om at forebygge. Så det jeg håber er, at det kommer ud til alle, ikke kun dem, som er ældre og svagere, men også de lidt yngre. Altså dem, der begynder at få mere tid, fordi de for eksempel skal til at gå på pension, og nu gerne vil i gang med at træne. Sådan at både de yngre og ældre seniorer bliver opmærksomme på, at man skal træne varieret.«

Blandt andre enkeltpersoner, senioridrætsforeninger og kommunale aktivitetscentre havde sammenlagt inden sommerferien bestilt 3.800 dvd'er med "Bevægelse hele livet", mens app'en var blevet hentet 155 gange.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.