Læserne raser og jubler over fotobog-test

En læser kalder Foto.com for et useriøst og inkompetent foretagende. Noget tyder på, at læseren har ret, og at vi på Morgenavisen Jyllands-Posten blot var heldige, da vi modtog en flot fotobog fra Foto.com.

Artiklens øverste billede
Mange læsere med egne erfaringer har reageret på artiklen om fotobøger.

Puls-redaktionen har modtaget mange læserhenvendelser efter vores fotobog-test tirsdag den 30. december 2008.



Holdningerne er markante og erfaringerne blandede. Læser Peder Degnbol beskylder en af testens favoritter, Foto.com, for at være et svindelforetagende, fordi hans fotojulekort først blev modtaget efter jul. Samme firma formåede at smide min egen svigerindes billeder væk. Hun modtog fejlagtigt en pakke med billeder fra et bryllup i Belgien, så nu sidder der formentlig et meget trist, belgisk brudepar et sted dernede i EU med billeder fra Nanna og Johannes' guldbryllup i Salling. Der er desværre mange flere dårlige eksempler på Foto.com's svingende kvalitet. Se vores svar til Peder Degnbol her på siden.



PhotoCare beklager



PhotoCare klarede sig dårligt i testen og skrev til Jyllands-Posten:



»Vores bærende konkurrenceparameter er kvalitet, og derfor er vi i sagens natur meget kede af at blive klandret for netop dårlig kvalitet,« skriver PhotoCare, der nu vil undersøge, hvordan det kunne gå så galt.



Jyllands-Postens dommer fandt billederne i bogen fra PhotoCare »sure, grønlige og uden kontrast.«



Hvad skal man tro?



Det bedste råd, når det gælder billeder og fotobøger, er at læse tests, som den Puls har lavet og kombinere vores anbefalinger med gode råd fra venner og familier. Det er de færreste forbrugere, der har mulighed for at sammenligne et identisk produkt hos flere udbydere, sådan som vi har gjort, og mange ender med at bestille samme sted næste gang, hvis ikke lige der er nogle fejl, der springer i øjnene. Men at den almindelige forbruger ikke oplever decideret fejl betyder ikke, at bogen ikke kan laves endnu bedre! Min onkel Bette Finn fra Århus var f.eks meget imponeret over PhotoCare's fotobøger, indtil han så, hvor flot det kunne se ud.



Derfor er Jyllands-Postens sammenligningsskema en god hjælp. Men da vi kun tester én gang, er det en god idé også at spørge venner og familie, hvilke udbydere de har gentagne gode erfaringer med.



Og husk, at du ikke nødvendigvis skal sætte din lid til én udbyder til alle typer fotoopgaver.



Bestil fotobøger hos dem, der er gode til dét, og lad eventuelt et andet firma fremkalde dine enkeltbilleder. Og måske er det smart at betale lidt ekstra hos din lokale fotohandler, hvis du skal have fremkaldt store portrætter til 3-400 kr./stk. Så kan du gå tilbage og klage, hvis kvaliteten ikke er i orden - det er svært med et trykkeri, der ligger i Holland eller Frankrig, som det er tilfældet med mange online-fotohandlere.



Undersøg også firmaets ry på sider som www.reviewcentre.com eller www.trustpilot.com, hvor internettets mange forbrugerne sætter deres erfaringer i system, så andre kan undgå at blive bondefanget.

null

Andre læser

Mest læste

Del artiklen