Test af VR-headsættet HTC Vive Cosmos

Med Cosmos gør HTC en flot indsats for få VR ned på et niveau, hvor alle kan være med. Alligevel bliver det næppe dette headset, der bryder barrieren til det brede publikum.

Artiklens øverste billede
Vive giver adgang til en gennemført VR-univers. Foto: altomdata/HTC

HTC har holdt tronen, når det gælder virtual reality i den høje ende af skalaen. På såvel grafikkvalitet og indhold har det været hos Vive, der har været mest at komme efter.

Men det har også været et af de teknisk mest krævende headsets og blandt de besværligste at sætte op. Foruden headset og controllere har det krævet en gaming-pc i den tunge klasse samt base station og kameraer til at afmærke din bevægelseszone.

Det har formentlig afskrækket en del fra at kaste sig over det ellers ganske gennemførte VR-univers, som Vive giver adgang til. Med Cosmos er vejen dertil imidlertid blevet betydeligt nemmere.

Ingen kameraer

Altså nu er ”nemt” en relativ størrelse, når det gælder VR, for helt nemt er det sjældent. Men Cosmos er ikke desto mindre blandt de mindst besværlige, vi har prøvet.

Du slipper ikke udenom den store gaming-computer. Et kraftigt grafikkort af nyere dato skal til for at trække Cosmos, men er det krav opfyldt, er du allerede langt.

Tilkobling sker på nogenlunde samme vis som tidligere Vive-modeller. Den lange ledning fra headsettet kobles til en lille hub, der så har adgang til DisplayPort og USB 3. Du kan også smide et par tusind for HTCs trådløse adapter og slippe for kablerne.

Via VivePort-softwaren sker resten. Her får du forbindelse til de to trådløse controllere og hul igennem til den virtuelle verden. Det, der på afgørende vis adskiller Cosmos fra tidligere modeller, er, at du slipper for at stille kameraer op på reoler eller stativ for at afmærke din bevægelseszone.

Det sker i stedet ved at tegne zonen med en af controllerne. Der skal være ledig plads på 2 m x 1,5 m omkring. Alternativt kan du sidde ned, så er der ingen minimumskrav til pladsen.

Knas i kommuikationen

Når det er klaret, er der ikke andet, der hindrer dig i at kaste dig hovedkulds ind i det vilde Vive-univers. I princippet. For typisk er der lige et eller andet, der skal opdateres for, at man helt er i gang. Er det ikke dit grafikkort – som skal være helt up-to-date for, at Vive gider tale med det – er det VivePort, headsettet eller controllerne.

Man fornemmer, at Cosmos er et nyt produkt, for der var mange opdateringer på de blot få dage, vi testede, og i virkeligheden er det nok ikke noget, man skal beklage sig over. Alternativet havde været et headset fuld af knas.

Oplevelsen med at få det hele til at tale sammen var ikke altid gnidningsfri. Især havde vi problemer med at oprette forbindelse til controllerne. Vi har dog tiltro til at sådanne småproblemer bliver udglattet via opdateringer, og når der sker, skal der altså ikke andet til for at komme igang end at starte pc’en op og aktivere VivePort.

Fleksibelt design

I sit grunddesign minder Cosmos om tidligere Vive-modeller, dog sætter de seks kameraer og den mønstrede front deres særlige præg. Fronten kan tages af for at tilføje forskellige mods, som løbende lanceres.

Det sidder godt og stabilt på hovedet og har en fin visir-funktion, der gør det muligt at vippe fronten op for at kigge ud i virkelighedens verden, uden at tage headsettet af. De indbyggede høretelefoner lyder fint, men kan være lidt svære at få til at sidde ordentligt på ørerne.

Controllerne er iøjefaldende med den lysende runde krans. Der er mange knapper og kontrolmuligheder, så man ikke føler sig begrænset i sin udfoldelse, men det kræver tid at få sat sig ind i knappernes funktioner for hvert spil.

Bliver svær at sælge

Der er adgang til samme indhold som på andre Vive-modeller. Udvalget af spil på VivePort er pænt, og dertil kommer en række glimrende VR-spil fra Steam, som der også kan forbindes til.

Du træder ind et helstøbt VR-univers, og billedkvaliteten er et nivau over de fleste andre. Man kan opleve sløring, især ved tekst, men generelt står billedet imponerende skarpt og stabilt.

Cosmos er således et godt bud på et nogenlunde brugervenligt VR-headset. Desværre vil prisen nok være en hæmsko for at nå den brede brugermasse, som det kunne have appeleret til.

Artiklen er publiceret i samarbejde med altomdata.dk

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.