Annonce
Gadgets

Test: Undgå fartbøder med trafikalarmen Saphe

Er du en af dem, som konstant får fartbøder eller sidder i kø? Med trafikalarmen Saphe bliver du advaret om fartkontroller og ulykker på vejen helt lovligt.

Foto: Mobilsiden.dk

Trafikalarm

Saphe

Pris: 495 kr.

Nu er jeg ikke typen, som normalt skraber en masse fartbøder til mig. Jeg tror, at i min omkring 20-årige karriere som bilist har jeg samlet fået 2 fartbøder.

Alligevel var det med en vis spænding. at jeg modtog trafikalarmen Saphe. Saphe (udtales safe) bruger databasen fra app'en Fartkontrol.nu. som vi testede for et par år siden.

Lad os starte med at slå fast, vi opfordrer ingen til at køre for stærkt.

"Der er intet juridisk ulovligt i at holde sig informeret om fotovogne eller motorcykelbetjentes placering over mobiltelefonen," fortæller dokumentationschef hos Rådet for Sikker Trafik, Jesper Sølund.

"Vi er grundlæggende ikke imod de her apps, der advarer om fartkontrol. Vi synes, det er glimrende, når de tjener det formål, at folk får sænket hastigheden og dermed ikke bliver taget i fartkontrollerne," lyder det fra Jesper Sølund.

"Advarslerne kan være et fint hjælpemiddel til at påvirke folk til at køre ordentligt, så vi er ikke forarget i den forstand. Men vi vil klart hellere anbefale, at man investerer i en GPS, der løbende advarer bilisterne om deres fart, hvis de overskrider fartbegrænsningerne. Det er et langt bedre instrument," fastslår Jesper Sølund over for Ritzau Fokus.

Opsætning af Saphe

Opsætningen er ret simpel. Du henter den gratis app, som er tilgængelig til Android og iOS

Når du har hentet app'en, forbinder du den til selve Saphe-enheden via bluetooth. App'en viser på skærmen, når du er korrekt forbundet.

Selve opsætningen er smertefri og intuitiv og tager et par minutter at gennemføre.

Du skal dog huske at give tilladelse til brug af lokationstjenester - ellers vil Saphe ikke kunne se, hvor du befinder dig og dermed ikke give dig nogle alarmer.

Der er 2 knapper på Saphe: en blå til fartkontrol og en rød til ulykker. Foto: Mobilsiden.dk

I dine indstillinger, kan du så vælge om du vil modtage alarmer fra fartkontrol, bil i nødsporet, eller advar om ulykker. Så alt i alt 3 forskellige typer alarmer, som du kan slå til eller fra, alt efter hvad du gerne vil varskos om.

Læs også: Sådan får du Android Auto til din bil

Sådan er den i brug

Selve enheden er ret simpel i brug. Den har 2 fysiske knapper, en blå knap for fartkontrol og en rød knap for ulykkealarm samt en diode. Den bruger, som tidligere nævnt, databasen fra fartkontrol.nu, som har mere end 500.000 brugere.

På app'en til Saphe kan du se hvor den nærmeste fartkontrol befinder sig. Foto: Mobilsiden.dk

Det er en blanding af både Saphe-brugere og den gratis app. Trafikmeldingerne er baseret på, at når du kører forbi en trafikkontrol, så klikker du på enten app'en eller på den blå knap på din Saphe-enhed og registrerer kontrollen.

Sådan undgår du din Huawei telefon mister forbindelsen til Saphe enheden

Så nærmer du dig en fartkontrol, vil Saphe udsende en kort alarm samt blinke blåt i dioden på enheden. Meningen er så, at du som bruger skal klikke på den blå knap, når du kører forbi fartmålingen, så du kan registrere, at der stadig er kontrol.

Når en vis mængde bilister kører forbi en angivet fartkontrol uden at klikke på den blå knap, vil registreringen af fartkontrollen forsvinde fra kortet.

På samme måde fungerer den røde knap for ulykker, eller generelt "hændelser". Det kan være en bil i nødsporet, tabte ting på vognbanen osv. Så får du en rød advarsel i dioden.

Du kan indstille, hvor mange sekunder du skal være fra et alarmpunkt, før du får en alarm. Her kan du vælge fra 25 og op til 60 sekunder.

Jeg har selv kørt med indstillingen 25 sekunder, og med en fartkontrol har det svaret til, at jeg er blevet advaret ca. 300 meter før kontrollen - altså i rigelig tid til at lette foden fra speederen, inden du møder kontrollen.

Hvorfor skal man købe Saphe, når Fartkontrol.nu er gratis?

Da selve app'en Fartkontrol.nu er gratis, er det selvfølgelig nærliggende udelukkende at hente den og spare de 495 kroner, som en Saphe koster.

Du bliver varslet om ulykker indenfor nærområdet på Saphe link. Foto: Mobilsiden.dk

Der er dog den fordel, at Saphe er lavet, så du ikke skal huske på så meget. Saphe-enheden kører på batteri, som holder i ca. 2 år. Enheden er lavet til at blive monteret i bilen med dobbeltklæbende tape på bagsiden.

Læs også: Slip for fartbøder med ooono

Når du tænder din bil og Saphe registrerer bevægelse, vågner enheden fra sin dvale. Det kræver selvfølgelig, at din mobiltelefon har slået Bluetooth til, da Saphe ellers ikke vil kunne hente lokationsoplysninger.

Men du behøver ikke at bruge app'en til Saphe. Det er nok, at din mobil er i nærheden, så du kan sætte dig ind i bilen, starte og køre, og typisk inden for de næste 5-7 sekunder har Saphe været vågen og aktiv hos mig.

Jeg har tidligere kørt med Fartkontrol.nu. Det kræver, at man aktivt går ind og tænder for app'en hver gang man skal ud at køre. Sidst jeg prøvede den, havde den desuden problemer med at nedtone skærmen, så jeg endte med at bruge en masse batteri, hver gang jeg var ude at køre.

Så du skal købe Saphe, hvis du ikke vil skulle tænke over at tænde for en app hver gang du skal ud at køre.

Er du ikke den glemsomme type og synes, at små 500 kroner er for meget givet ud for Saphe, kan du med fordel nøjes med at bruge den gratis app.

Konklusion

I de omkring 14 dage, jeg har kørt med Saphe, har jeg oplevet en håndfuld fartkontroller samt mange ulykker.

Saphe har registreret og advaret mig om dem alle. Kun en enkelt gang har jeg oplevet en fartkontrolalarm, som ikke var der længere.

Alarmen er tilpas afdæmpet til, at man ikke får et chok i bilen og samtidig heller ikke vil vække eventuelt sovende børn på bagsædet.

En ting, som jeg kan savne i selve app'en, er muligheden for at kunne se et kort og hvor de forskellige fartkontroller, ulykker osv. er registreret, før at jeg starter dagens køretur.

Det kan selvfølgelig være noget med trafiksikkerheden at gøre, at app'en er lavet så simpel, så man ikke skal have behov for at klikke og betjene den under kørsel. Men det er en feature, som du har i den gratis udgave, så den kunne man godt have ført med over.

Med en pris på 495 kroner synes jeg, at vi lander et rigtig fornuftigt sted prismæssigt. Det er bare en enkelt, bøde der skal undgåes, og så er Saphe mere end tjent hjem.

Artiklen er publiceret i samarbejde med mobilsiden.dk

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

Kommentar: Mon håndboldhøvdingen kan holde sig væk fra sit livsværk?

Thomas Møller Kristensen
Ingen vil blive overrasket, hvis den tidligere direktør gør comeback igen ved at hive KIF Kolding væk fra afgrunden, men ingen har grund til at ønske en sådan fortsættelse af farcen.
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler

Lego-rapport: Børn vil ha' klodsen på skærmen

En undersøgelse af børn i ni lande viser, at digitaliseringen fylder stort set hele børneværelset. Derfor er Lego nødt til at udvide den digitale flanke – men det vil være en lige så stor fejl at gå væk fra klodsen, siger forsker.
Annonce
altomdata.dk

Tilmeld dig Altomdata.dk's nyhedsbrev

Flere nyheder på Altomdata.dk
Annonce
Test: Suveræn letvægtslaptop med skærm til kanten
Huawei har skabt en let og lækker bærbar med ydelse til det tunge arbejde, skærm der fylder hele rammen samt et imponerende lydsystem med Dolby Atmos 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her