Sid godt foran din computer

Du er vild med din computer og sidder meget ved den. Her får du tipsene til bedre ergonomi foran skærmen.

Artiklens øverste billede
Mange får smerter i ryggen, armene eller skuldrene, fordi de sidder for længe og forkert ved computeren.

Man kan nemt komme til at sidde rigtig mange timer foran sin computer – på jobbet eller derhjemme. Mange af os får smerter i ryggen, armene eller skuldrene, fordi vi sidder der for længe, men især på en forkert måde.

De dårlige siddevaner kommer dog ikke helt af sig selv. De skyldes et løbende forsøg på at tilpasse sig et dårligt arbejdsmiljø.

Vi er nemlig gode til at tilpasse os ting, som ikke er bygget til os. Men når man falder sammen, bøjer sig, læner sig frem eller løfter armene i timevis dag efter dag, får det konsekvenser.

Du kender sikkert til basale ergonomiske regler, men hvad gør du, når dit udstyr ikke tillader dig at overholde dem? Hvad hjælper det, når du må tilpasse dig? For eksempel er et bord typisk 74 cm højt, men en normalperson trives bedst med en tastaturhøjde på 66-69 cm. Hvis du sidder ved et bord, der er for højt, indtager du en akavet positur.

Håndleddene rammer bordkanten, så tastaturet bliver skubbet tilbage. Armene strækkes, så skærmen skubbes tilbage.

“Når man falder sammen, bøjer sig, læner sig frem eller løfter armene i timevis dag efter dag kan det få konsekvenser”br/

Undgå kronisk smerte

Men øjnene vil se, hvad der er på skærmen, så du læner dig frem på armene. Før du ved det, har du en brændende følelse mellem skulderbladene og i nakken. Smerten kan gå hen og blive kronisk, hvis du arbejder fem dage om ugen på den måde år efter år efter år.

Det er bedre at forebygge den situation end at forsøge en kur, når smerterne først er permanente. Og det er aldrig for sent at forbedre ergonomien, selv om du allerede oplever de første symptomer.

Tilpas omgivelserne, så de giver en bedre arbejdsstilling, og lav om på din holdning. Din krop fortjener det, som man kan sige med et omskrevet reklameslogan. Her giver vi dig tips til at komme i gang.

Få øje på faresignalerne

Kroniske smerter fra arbejde med computere involverer normalt muskler, sener, ledbånd og nerver i hænder, arme, håndled, skuldre, ryg, nakke og øjne.

Tegn og symptomer på belastningsskader i rangorden:

1. Træthed. En del af din krop bliver træt før resten – for eksempel højre hånd før venstre.

2. Ubehag, trykken, stivhed, smerte og sviende muskler.

3. Smerter. Arbejdet må ikke fysisk gøre ondt.

4. Følelsesløshed og snurren. Det betyder, at blod-cirkulationen forhindres eller nerver klemmes.

Alle disse tegn er din krops måde at bede om opmærksomhed. Det er vigtigt ikke at slå nogle af ​​dem hen som et nødvendigt onde for at få sit arbejde udført.

Stationær pc - kunsten at sidde godt

Sid ret op, så du ikke falder tilbage på halebenet, og sæt dig bagest på stolen. Indstil højden, så dine knæ er på niveau eller lidt under din hofte, når fødderne er på gulvet. Lænden bør støttes, ikke skubbes frem. Set fra siden skal øret, skulderen, albuen og hoften stå på linje. Håndleddene må ikke være højere oppe end albuerne, og fingrene må ikke være højere oppe end håndleddene. Vend dig mod bordet, og se, hvad du bør rette.

Mellemrummet mellem albue og lår skal være kort. Et velplaceret tastatur er placeret tæt på dit skød.

Hvis du sidder med krydsede ben eller på stolekanten, betyder det ofte, at din stol er for høj. Brug en fodstøtte.

Bøger, bunker af papir, standere eller justerbare skærmarme kan bidrage til at justere din skærms højde.

Hvis du ikke kan hæve stolen eller sænke dit skrivebord, så overvej en justerbar underplade til at placere dit tastatur og din mus i den rigtige højde. Hvis justeringen er lav nok, kan du endda sænke din stol og få dine fødder på jorden!

Stationær pc - musen til højre eller venstre?

Hvis du lægger musen på højre side af et almindeligt tastatur, kan du få problemer med skulder, albue, håndled og hænder – på grund af det numeriske tastatur. Placer dig midt for tastaturet, så din navle er mellem bogstaverne G og H. De ekstra 15 cm hen over det numeriske tastatur gør det vanskeligt at bruge musen uden en øget risiko for skader.

Den bedste løsning er at flytte musen over på venstre side og bruge venstre hånd eller få et tastatur uden numerisk tastatur. Du kan altid tilslutte et eksternt numerisk tastatur. Men få dette tastatur af vejen, når du udfører opgaver, hvor musen benyttes intensivt.

Bærbar på bord - du kan stå op i stedet

Hvem siger, du skal sidde ved skrivebordet? Stående ved et skrivebord er en anden mulighed, men sørg for at det er indstillet korrekt. Afstanden mellem øje og albue bør være den samme, som hvis du sad, og du skal undgå at læne dig forover, låse dine knæ og få øm ryg eller fødder. Den ideelle bordhøjde er omkring 2,5-5 cm under albuen. Tilslut et eksternt tastatur og en mus og juster computerskærmen, så den er rettet mod dit ansigt. Ergonomiske aflastningsmåtter hjælper fødder, knæ og lænd.

br/

Bærbar på bord - skån nakken med optimal placering

Hvis du kan finde et bord, så brug det. Brug eksternt tastatur og mus. Er bordet for højt på caféen? Får stolen din hofte under albuerne? Sæt dig eventuelt på din taske, så din hofte hæves op. Rul din frakke sammen for at få god støtte i lænden.

Hvis du skal kigge ned, får du en dårlig holdning. Prøv at løfte den bærbare med bøger eller nogle blade.

Gennemsnitlig afstand mellem albuespids og øje: 53,5 cm. Gennemsnitlig notebook-højde: 20,5 cm.

br/

Bærbar på farten - sådan gør du med en computer i skødet

Den bærbare er lille. Det er du ikke. Du skrumper dig selv (falder sammen), så du kan tilpasse dig den 20 cm høje computer. Benyt de viste tips, men begræns denne arbejdsstilling til få timer dagligt.

Pude! Understøt ryggen og lænden. Få fødderne løftet op, så du ikke bruger kræfter på at forhindre pc’en i at glide.

Et underlag – selv et ringbind – kan løfte skærmen en smule, og du forhindrer samtidig, at håndleddene rammer en kant. Husk noget at sætte fødderne på. Det kan såmænd bare være en stiv taske.

br/

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.