Annonce
Computer

Fattige betales for at være falske venner

Flere firmaer køber deres Facebook-venner billigt i Asien.

"Så nemt som magi!"

Så overbevisende sælger marketingsbureauet, Shareyt, deres ydelser til potentielle kunder på www.sharyt.com. Magien består af popularitet på sociale medier som f.eks. Facebook. Firmaet hævder med legale marketingsmetoder at kunne sprede et givent firmas glade budskab på platformen, så venneanmodninger, likes og kommentarer helt naturligt strømmer til. Firmaet hævder, at et netværk af frivillige promoverer hinandens produkter.

I virkeligheden stammer minimum 30-40 pct. af de mange digitale tilkendegivelser fra en såkaldt click-farm i Bangladesh. Det afslører engelske Channel 4 i aften i programmet Dispatches. Shareyts direktør, Sharaf al-Nomani, fortæller i en hemmelig optagelse, at han betaler op mod 25.000 fattige bangladeshere for at klikke firmaer mere populære end de i virkeligheden er.

Medarbejderne på disse click-farms tjener typisk ikke mere end 700 kr. om året og arbejder døgnet rundt i tre-holds-skift.

Lyssky metoder

I et forsøg på at afsløre de metoder, som flere lyssky firmaer øjensynligt benytter, oprettede Dispatches en Facebookside for 'Den oversete squash'. De betalte 15 dollars for tusind likes. Det skriver The Guardian.

Uden at løfte en finger fik pågældende squash 633 fans.

Og det er naturligvis dårlig nyt for nysgerrige forbrugere og firmaer med reelle hensigter. Ifølge The Guardian tjekker 31 pct. af os vores venners anbefalinger - inklusive likes og kommentarer på sociale medier - inden, vi køber noget. Og firmaer lægger mere og mere vægt på at finde nye kunder via Facebook, Twitter og LinkedIn.

Intet at frygte

Ifølge Socia Media Advicer hos Bigum & Co, David Ledstrup, behøver vi dog ikke at frygte omfattende fup med danske firmaers sociale succes. 

"Man så ganske vist sider, der var pustet kunstigt op, i begyndelsen af Facebooks popularitet, men efterhånden har de danske firmaer forstået, at det ikke nødvendigvis er antallet af 'likers', men den gode kommunikation med forbrugerne, der er vigtig på f.eks. Facebook," siger han. Fænomenet lader dog stadigvæk til at være udbredt i udlandet.

Han påpeger desuden, at 'click-farm' ikke er noget nyt begreb. Tidligere fokuserede de dog deres energi på at klikke på annoncer på Google for at placere dem højere i søgeresultater.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Digitalt lige nu
Forsiden lige nu

Kommentar: Folk siger, at de veluddannede drikker

Henrik Jensen
Men de siger ikke, hvorfor de veluddannede drikker. Måske er det en dårlig vane fra studietiden, for de unge drikker ad Pommern til, mens de læser. Jo længere uddannelse, jo mere druk.
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
altomdata.dk

Tilmeld dig Altomdata.dk's nyhedsbrev

Flere nyheder på Altomdata.dk
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her