Ipad ventes flået ned fra hylderne

I dag bliver Apples tablet iPad sat til salg i Danmark. Mange har dog allerede købt den.

Artiklens øverste billede
Næste år regner Apple med at fremstille og sælge 40 millioner iPads globalt. Foto: AP

Mere end trekvart år skulle det tage, før Apple slap den stærkt efterspurgte tablet Ipad løs på det danske marked. Og så bliver det endda i et stærkt begrænset antal nemlig, efter hvad Børsen Digital erfarer, maksimalt ca. 40.000 stk. Det svarer til knap en pr. 65 husstande.

Ipad bliver frigivet officielt af Apple til salg i Danmark i dag, men kun hos Apple-forhandlere.

I forvejen er der skønsvist ca. 30.000 danskere, som har anskaffet sig en Ipad enten ved at købe den på nettet i en udenlandsk webshop eller ved at skaffe sig den fra udlandet, hvor Ipad i mange lande, der er større end Danmark, har været i handlen siden lanceringen i april i år i USA.

At dømme efter den store forhåndsinteresse, der har været for Ipad, kan lageret hurtigt blive tømt, inden julen står for døren. IT-analysefirmaet IDC har for nylig spurgt danskerne om deres interesse for et sådant produkt. 20 pct. svarede, at de var interesserede.

Muligvis udsolgt inden jul

»Hvis man er den første i køen, så er der altid nok. Men der vil sikkert være kunder, som går forgæves. Der kan sagtens blive udsolgt inden jul. Især den mindre billige model i julegavestørrelse. Den kan de hurtigt løbe tør for,« siger Anders Elbak, der er chefanalytiker i IDC.

Han tilføjer dog, at det har vist sig relativt let for danskerne at få fat i en Ipad f.eks. i parallelimport, men så vil de typisk være dyrere, idet flere skal dele avancen.

Ipad kommer i handlen til priser, som antagelig vil variere fra knap 4.000 kr. for den billigste udgave med begrænset lagerkapacitet, nemlig 16 GB, og udelukkende kommunikation via trådløst internet den såkaldte wifi og op til 6.000 kr. for den dyreste med stor hukommelse på 64 GB og både Wifi og 3G trådløst internet, som gør den velegnet til at tage med på farten.

Imponerende salgstal

Således er Ipad'en prissat i Computercity-kæden, som er en af de store forhandlere af Mac-produkter herhjemme. Computercity forhandler fra i dag seks forskellige versioner af Ipad'en.

Samlet vil der i styk være ca. halvt af hver af de to produktkategorier til salg i Danmark.

Ifølge Børsen Digitals oplysninger vil det forholdsvis begrænsede antal Ipads, som nu sættes til salg, være forbeholdt de computerbutikker, som i forvejen forhandler Mac og Apple-produkter og der vil ikke umiddelbart være noget salg via mobiltelefonoperatørerne, selv om disse sælger Apples Iphone-mobiler.

På forhånd har teleoperatørerne herhjemme varmet op til Ipad'ens opdukken med løfter til kunderne om tilbud på 3G-abonnementer til Ipad. Således medddelte Telia, TDC og 3 i sidste uge, at de om kort tid venter at kunne tilbyde mikro-simkort til de Ipads, som kan kommunikere med 3G.

Det forlyder dog, at Apple forventer at sende yderligere ca. 150.000 styk Ipads på markedet i Danmark i løbet af 2011, hvilket skulle bringe den samlede population af Ipads op på en kvart million, svarende til knap hver tiende husstand i Danmark.

Det begrænsede antal Ipads skal vurderes på baggrund af de noget mere imponerende salgstal for Apples mobile smartphone, Iphone. Den sælger lige nu ca. 30.000 stk. om måneden herhjemme. Fortsætter det, vil der være en halv mio. Iphone smartphones ude blandt de danske forbrugere i slutningen af næste år. Ligesom med Ipad vil alle disse have adgang til internettet.

Mindre - kan det samme

Årsagen til knapheden på Ipads er, at Apples kinesiske leverandør, Foxconn i Shenzhen i Kina, først for nylig er kommet op på at kunne samle 2,5 mio. enheder om måneden.

Næste år regner Apple med at fremstille og sælge 40 mio. Ipads globalt. Også selvom en række computerproducenter i Fjernøsten, specielt i Taiwan, er ved at være klar med matchende produkter. For kort tid siden lancerede Samsung en Galaxy Tab, som er mindre end Ipad, men kan det samme.

Blandt Apple-fans har der i længere tid været spekuleret i, at Apple er på vej med en version Ipad 2.0, som bl.a. skulle være betydeligt lettere end de nuværende.

Apple selv opretholder som altid nærmest total mørkelægning, når det gælder nye produktlanceringer lige indtil det store øjeblik, når Apple-topchef Steven Jobs introducerer produkterne med stort anlagt bulder og brag. Et sådant arrangement ventes med spænding til foråret, skriver Børsen Digital.

Kilde: Børsen

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.