Opdatér Facebook - efter din død

Med hjemmesiden DeadSocial kan du være aktiv på Facebook længe efter, du er begravet.

Artiklens øverste billede
Illustration: Lotte Overgaard

I sidste uge overnattede jeg i et gammelt victoriansk hus i Cape May i New Jersey, USA. Væggene var prydet med falmede sort-hvide billeder af husets oprindelige ejere, Dr. Albert Stevens og dennes hvide brud, Bessie, der flyttede ind i 1898.

I dag drives lægeboligen som bed & breakfast, og midt i morgenkaffen med arme riddere og sirup begyndte værten at berette om afdøde patienter, der går igen i huset, om skikkelser, der ikke kan ses med det blotte øje, men kun optræder på fotos, og om sengetøj og håndklæder, der af usynlige kræfter bliver kastet tilbage i hovedet på personalet, efter det er lagt pænt sammen på hylden. Den slags paranormal efterlivsaktivitet hører med, når man bor i et gammelt, knirkende træhus med tårn og veranda. Men nu flytter de døde også ind på Facebook og andre sociale netværk. Hjemmesiden www.Deadsoci.al. tilbyder en ny service, hvor afdøde kan opdatere deres status fra det hinsides og på den måde holde mindet om sig i live. Reelt er der ikke tale om sort magi, men om forprogrammerede statusopdateringer, som DeadSocial sørger for at eksekvere på de afdødes profiler på f.eks. Twitter, Facebook og Google+.

Sæt det op - i tide

Formålet med DeadSocial er at komme døden i forkøbet, forlænge vores digitale eftermæle, få sagt ordentligt farvel, sende en upassende vittighed eller ønske børn og børnebørn tillykke med fødselsdagen i de næste mange år efter, man ikke er længere. Brugeren skal selv sørge for at sætte det hele op, før manden med leen prikker én på skulderen. Der er også mere kommercielle anvendelsesmuligheder. Som grundlæggeren af DeadSocial, James Norris, har sagt: »Ville det ikke have været fascinerende at se Steve Jobs lancere iPhone 5, efter han var død?« Det er jeg nu ikke helt sikker på ville falde i god jord hos hverken fans eller aktionærer. Mere sandsynligt er det, at kunstnere kan få noget ud af DeadSocial. Når en kunstner dør, eksploderer salgstallene som regel, men efter kort tid visner både mindet og musikken, fordi der er ikke kommer nye interviews eller ny musik. Med DeadSocial kan kunstneren efter sin død blive ved med at pleje fans på Facebook og lade musikken leve længere. Hvordan ved DeadSocial, at du er død? Ved oprettelsen bliver man bedt om at navngive en administrator, man har fuld tillid til. Det kan være en kæreste, en bror eller en god ven. Når du har været inaktiv på de sociale netværk igennem længere tid, sender DeadSocial en mail til dig for at høre, om du stadig er i live. Svarer du ikke, sendes en mail til din administrator, der siger god for, at dine beskeder bliver sendt ud til pårørende, venner eller fans. DeadSocial er blot i opstartsfasen, og funktionerne på hjemmesiden er stadig temmelig begrænsede. Senere på måneden burde der være en beta-version klar, og jeg tror på, at DeadSocial nok skal blive populær.

Fremtids-Mig

Nu, vi taler om beskeder fra det ukendte, vil jeg også lige nævne hjemmesiden FutureMe.org (Fremtids-Mig), som jeg stiftede bekendtskab med for fire år siden. Jeg boede i San Francisco og skrev dengang en såkaldt future-mail til mit fremtids-jeg. I modsætning til almindelige mails bliver future-mails gemt på en server og først sendt videre til modtageren, når der er gået x antal uger, måneder eller år. Næppe var mailen sendt, førend jeg havde glemt alt om den. For to uger siden tikkede den ind i min indbakke. »Kære Fremtids-Jakob,« begyndte den. Hårene rejste sig på armene, da jeg så beskeden. Den var fyldt med håb og drømme for min fremtid samt et par formanende ord om, at Fremtids-Jakob skulle se at få sig en karriere: »Nu har han nemlig fjollet rundt længe nok!« stod der. Kloge ord. Og det var som at få brev fra en god gammel ven, der kendte mig virkelig godt. Jeg kan varmt anbefale at sende en lille hilsen til sit fremtidige selv. www.deadsoci.al og www.futureme.org

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.