Undersøg på nettet - og bliv klogere

Med online-spørgeskemaer kan man relativt nemt indhente og analysere vigtige informationer fra folk. Vi tjekker op på nettets imponerende udbud af survey-tjenester.

Artiklens øverste billede
Undersøgelser er blevet en fast del af vores hverdag, og nettet bugner med survey-tjenester.

Undersøgelser er blevet en fast del af vores hverdag, hvad enten det drejer sig om at analysere kundetilfredshed, medarbejderønsker, arbejdspladsvurderinger, kursusfeedback, generelle holdninger eller stemmeprognoser op til et politisk valg.

Nettet bugner mildt sagt med survey-tjenester med mulighed for at spørge ind til hvad som helst og efterfølgende få en overskuelig statistik over svarene.

De fleste af tjenesterne koster penge at anvende, men tilbyder som regel også en gratis konto, som man kan bruge kvit og frit som privatperson, eller som organisationer kan bruge til lige at afprøve systemet inden eventuelt køb af en større pakke.

En af nettets mest populære tjenester hedder SurveyMonkey, og her får man gratis 10 spørgsmål med op til 100 besvarelser i sit spørgeskema til en start. Man kan komme let i gang ved at vælge en af SurveyMonkeys simple skabeloner til at undersøge alt fra medarbejdertilfredshed til produktfeedback.

Der er i alt 15 forskellige typer af spørgsmål-svar lige fra fritekstfelter til svarvalg ud fra en fast defineret liste, hvilket gør SurveyMonkey ret fleksibel og funktionel. Layoutet er simpelt, men overskueligt, og betaler man for tjenesten, kan man også designe sin undersøgelse med eget logo og de helt branding-rigtige farver.

Få helt gratis muligheder

Selve undersøgelsen kan sendes ud som et link eller direkte via SurveyMonkeys integrerede e-mailkomponent, og svarene ryger ind i databasen med det samme, hvor de kan analyseres via et godt basalt statistikmodul. Der er desuden mulighed for at integrere sine spørgeskemaer som en fane på en Facebook-side, så ens følgere lettere opdager, at man egentlig gerne vil høre fra dem.

Der findes et væld af stærke konkurrenter til SurveyMonkey, som rummer stort set samme muligheder og prisstruktur – prøv eksempelvis Formsite, SmartSurvey, Adobe FormsCentral, Jotform eller SuperSimpleSurvey.

En af betalingstjenesterne, SurveyMoz, skiller sig dog en anelse ud ved at tilbyde gratis brug til uddannelses- og non-profit-formål – og den rummer desuden en masse funktioner og op til 250 besvarelser om måneden i den gratis version for almindelige brugere.

En anden tjeneste, Addpoll, giver også op til 250 gratis besvarelser om måneden sammen med et frit antal spørgsmål – mod SurveyMoz’ maksimale 20 spørgsmål. Prøv eventuelt også Polldaddy, der også tilbyder en ret flot pakke til gratister med blandt andet et uendeligt antal spørgsmål og svar.

Skal det være helt gratis, er Google som sædvanlig på banen – her med Google Forms som er en del af deres Google Docs-skabeloner. Google Forms fungerer helt uden begrænsninger, så man kan indsætte et uendeligt antal spørgsmål og svar – og samtidig krydre spørgeskemaet med billeder, video og layoute ganske frit. Selve spørgeskemaet gemmes på ens Google Drive-konto, og svarene kan også gemmes direkte i et Google-regneark, så det hele bevares i skyen under ens Google-konto.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.