Fem gode råd ved hardwarefejl

Der er grænser for hvor mange forsøg en forhandler har til at reparere fejl ved elektronik.

Artiklens øverste billede
Forbrugerklagenævnet modtager jævnligt klager fra forbrugere som er i tvivl om, hvornår de kan få pengene tilbage. Foto: Colourbox

Hvor mange reparationsforsøg har en forhandler egentlig, inden du kan kræve dine penge for en defekt vare tilbage? Det spørgsmål synes mange forbrugere at stille sig. Forbrugerklagenævnet modtager jævnligt klager fra forbrugere, som er i tvivl om, hvornår de kan få pengene tilbage.

”Forhandleren har som udgangspunkt ét forsøg til at få repareret en fejl, og det skal ske inden for rimelig tid. Hvis den samme fejl opstår igen, kan du derfor have ret til at kræve en anden løsning. For eksempel at få pengene tilbage,” siger jurist i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Henrik L. Sedenmark.

Han forklarer, at der kan være konkrete situationer, hvor forhandleren har flere forsøg end bare ét til at få rettet en fejl. Det gælder eksempelvis, hvis fejlen er svær at finde, hvis første reparation har været hurtig, eller hvis der er tale om helt nye fejl ved produktet. Der er dog en grænse for, hvor tålmodig du skal være, og forhandleren har sjældent mere end samlet to-tre reparationsforsøg.

Forhandler afviste krav

I en konkret sag fra Forbrugerklagenævnet købte en forbruger en computer, der begyndte at slukke af sig selv. Forbrugeren indleverede derfor computeren til reparation hos forhandleren, som skiftede både cover og harddisk. Fejlen var der dog stadigvæk, og forbrugeren måtte igen aflevere computeren til reparation.

Da computeren efter tre reparationsforsøg stadigvæk havde den samme fejl, krævede forbrugeren sine penge tilbage. Forhandleren afviste dog forbrugerens krav, og sagen endte i Forbrugerklagenævnet, hvor forbrugeren fik medhold i sin klage.

”Da der var tale om den samme fejl, og da forhandleren allerede havde haft tre forsøg til at få repareret fejlen, vurderede Forbrugerklagenævnet, at forbrugeren havde ret til at få pengene tilbage,” siger Henrik L. Sedenmark.

Forbrug.dk har samlet fem gode råd, hvis der opstår en fejl ved din vare:

  • Klag over fejlen til forhandleren. Sørg altid for at have skriftlig dokumentation for din klage. Send eventuelt din klage via brev eller mail, og få, hvis det er muligt, en reparationsnota.
  • Vær opmærksom på, at du har en reklamationsret på to år, hvis fejlen eller årsagen til fejlen har været til stede ved købstidspunktet. Reklamationsretten gælder ikke, hvis du selv er skyld i fejlen.
  • Forhandleren har som udgangspunkt ét forsøg til at reparere en fejl. Hvis der bliver ved med at opstå nye fejl ved produktet, kan du få pengene tilbage.
  • Forhandleren skal reparere fejlen på din vare inden for rimelig tid. En tommelfingerregel siger, at rimelig tid er 14 dage, men det afhænger blandt andet af, hvor mange fejl der er tale om, fejlens karakter, hvor mange reparationsforsøg forhandleren har haft, samt om forhandleren har stillet en lånegenstand til rådighed for dig, mens din vare er til reparation.
  • Du har følgende valgmuligheder, hvis reparationen trækker i langdrag: Du kan kræve en anden vare magen til (omlevering), du kan kræve dine penge retur, eller du kan kræve et afslag i prisen.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.