Fortrydelsesretten skaber konflikter

Ved nethandel kan en vare returneres i væsentligt samme stand. Men hvad er det?

Artiklens øverste billede
Du må gerne fjerne beskyttelsesfilmen og prøve telefonen. Men ridser du den, kan du ikke levere den tilbage.

Vi køber flere og flere varer på nettet, og dermed følger også, at vi oftere fortryder et køb, sender varen tilbage og forventer at få pengene retur.

Men netop fortrydelsesretten volder bådere købere og sælgere problemer, viser sager afgjort af Forbrugerklagenævnet.

Vil man som forbruger selv betale fuld pris for varen i den stand, den leveres tilbage i?

Henrik Lundgaard Sedenmark, jurist i Forbrugerklagenævnet.

Når vi som forbrugere køber en vare på nettet, har vi 14 dages fortrydelsesret, fordi man ikke på samme måde som i en fysisk butik har mulighed for at se og prøve varen.

Uenighed om varens stand

Men for at man kan fortryde et køb, skal man levere varen tilbage til sælgeren i "væsentligt samme stand", som den blev modtaget i, og det har både sælgere og købere svært ved at håndtere, lyder det fra Forbrugerklagenævnet.

"Det er umuligt præcist at trække en streg i sandet for, hvornår en vare er leveret tilbage i væsentligt samme stand. Men hvis man som forbruger ser på, om man selv ville betale fuld pris for varen i den stand, den leveres tilbage i, så har man en meget god tommelfingerregel det," forklarer Henrik Lundgaard Sedenmark, Han er jurist i Forbrugerklagenævnet.

Forbruger vandt i sag om vejrstation

To afgørelser med forskelligt udfald kan måske bidrage til forståelsen.

Forbrugerklagenævnet gav en forbruger medhold i en sag, hvor forbrugeren havde sat sensorerne til en vejrstation op udendørs i en uge, før han fortrød købet og sendte vejrstationen retur.

Forretningen nægtede at tage vejrstationen retur, fordi den havde været sat op udendørs. Men Forbrugerklagenævnet gav klageren ret i, at vejrstationen blev leveret tilbage i væsentligt samme stand. Forbrugeren kunne derfor kræve sine penge tilbage.

Forbruger tabte i sag om mobiltelefon

I en anden sag gav Forbrugerklagenævnet sælgeren ret.

En forbruger fortrød købet af en mobiltelefon, så snart telefonen var pakket ud. Alligevel nåede telefonen at blive ridset, og forretningen nægtede derfor at lade købet gå tilbage.

Forbrugerklagenævnet vurderede, at forretningen var i sin gode ret til ikke at lade købet gå tilbage, da telefonen var synligt ridset.

Telefonen må prøves - men ikke ridses

"Hvis man køber en mobiltelefon på nettet, kan man godt fortryde købet inden for 14 dage - også selv om man har ringet og sms'et fra den, fyldt adressebogen med nye kontakter og fjernet beskyttelsesfilmen over skærmen. Men man må ikke behandle varen på en måde, så den bliver ødelagt eller fysisk ændrer udseende," uddyber Henrik Lundgaard Sedenmark.

Få flere råd om nethandel hos Forbrug.dk

Her er retningslinjerne

Forbrugerklagenævnet giver disse retningslinjerne til forbrugerne:

Du må

  • Du må gerne bryde emballagen for at prøve varen. Du skal dog være opmærksom på, at forretningen i nogle tilfælde kan forlange, at varen returneres i den medfølgende emballage, så undgå at ødelægge den, når du åbner den.
  • Du må gerne fjerne beskyttelsesfilmen på kameralinser og skærme til mobiltelefoner. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du laver tydelige ridser på skærmen eller andre steder på telefonen, så kan du ikke fortryde købet. Hvis varen er beskadiget, uden at det er din skyld, har du alligevel ret til at fortryde.
  • Du må gerne prøve kameraer, videokameraer, mobiltelefoner og anden elektronik ved at tage billeder, tale i telefonen, og gemme data på sim-kort og andre kort. Men du må ikke tage varen i brug, hvilket vil sige, at du for eksempel ikke må tage et kamera med på ferie eller videofilme et helt bryllup for derefter at levere kameraet tilbage.
  • Du må gerne prøve tøj og sko. Du skal dog være opmærksom på, at du kun må prøve det. Du må ikke tage det i brug ved for eksempel at gå med tøjet til hverdag eller fest eller løbe en tur i de nye løbesko.

Du må ikke

  • Du må ikke bruge en vare, så den ændre fysisk udseende eller brugbarhed.
  • Af hygiejnemæssige årsager må du ikke tage barbermaskiner, hårtrimmer, elektriske tandbørster, køkkenmaskiner og lignende i brug. Brugen vil efterlade bakterier i maskinerne – også selvom du rengør dem. Dermed er varen ikke i væsentlig samme stand.
  • Du må ikke prøve parfume, cremer og lignende, da varen skal leveres tilbage i væsentlig samme mængde, og da brugen kan efterlade bakterier i produktet.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.