Google anbragte mikrofon i et forbrugerprodukt - uden at fortælle om det

»Meget skadeligt for tilliden til Google,« siger britisk forbrugerorganisation.

Artiklens øverste billede
Nest-systemet indeholder bevægelsescensorer beregnet til at overvåge en bolig og advare mod uvedkommende. Og en mikrofon. Pressefoto

"Nest" er en serie produkter rettet mod private, der blandt andet tæller kameraer, røgalarmer, termostater og alarmsystemer. Og netop sidstnævnte alarmsystem vækker nu furore i Storbritannien, skriver The Independent.

Problemet er, at der har vist sig at være en mikrofon indbygget i produktet - uden at det fremgår af specifikationerne. Den noget uventede feature blev afsløret, efter at Nest-moderselskabet Google annoncerede en systemupdate, der ville give adgang til en stemmeaktiveret hjælpefunktion.

Efterfølgende er produktets medfølgende dokumentation og den tilhørende hjemmeside blevet opdateret, så mikrofonen fremgår. Men det har aldrig været intentionen, at mikrofonen skulle være en hemmelighed. At den ikke fremgår af specifikationerne er en fejl, forlyder det fra en Google-talsmand, ifølge The Independent. Ifølge talsmanden kan mikrofonen kun aktiveres af brugeren, og den blev oprindeligt kun anbragt i produktet med henblik på at danne platform for yderligere features.

Den britiske forbrugerorganisation Big Brother Watch giver ikke meget for Googles forklaring.

»Det er vanskeligt at tro på, at Google bekymrer sig om brugernes ret til beskyttelse af privatlivet. Hele forløbet tyder på, at der nærmere er tale om svindel end om en fejl. Google burde drages til ansvar for forkert markedsføring af Nest-produktet,« siger Silkie Carlo, direktør for Big Brother Watch.

Stemmestyrede forbrugerprodukter er i vækst i disse år. Blandt de mest kendte er onlinegiganten Amazons Alexa og iPhone-assistenten Siri. De digitale hjælpere kan give en nemmere hverdag, men Forbrugerrådet har udtalt bekymring for, om de indbyggede mikrofoner bruges til at indsamle data uautoriseret.

»Der er ikke noget galt i at give god service til forbrugerne, men det store spørgsmål er, om de kun lytter med, når man siger ”Okay Google”, eller om de står og småsuger lyd hele tiden. Det skal være forbrugerens eget frie valg, hvad der vælges til og fra,« har seniorrådgiver Anette Høyrup i Forbrugerrådet tidligere udtalt til Jyllands-Posten.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.