Annonce
Digitalt

Når du er på Linkedin, så gør det ordentligt

Skab den gode profil på Linkedin, som faktisk resulterer i et brugbart netværk og fremtidige jobmuligheder.

Man skal være omhyggelig med, hvordan man fremstiller sig selv på Linkedin. Foto: Jens Dresling/Polfoto

Det er ikke nok bare at finde et feriefoto fra Mallorca og bruge 15 minutter på at liste sin uddannelse og sine tidligere job op. Der skal lægges lidt mere knofedt i at lave - og vedligeholde - en ordentlig Linkedin-profil.

Man skal huske, at der er tale om et fagligt netværk og ikke et socialt netværk, så det handler om dit cv og dine kompetencer, siger dataetisk rådgiver Pernille Tranberg.

Det gode billede
  • Se ikke sur ud. Smil og kig i kameraet.
  • Hav almindeligt tøj på.
  • Brug ikke et billede fra skiferien eller fra et bryllup.
  • Sørg for en neutral baggrund, det giver et professionelt look.
  • Se venlig og imødekommende ud.

Kilde: Morten Vium.

- Helt overordnet så skal man være 100 procent professionel derinde, og man skal overhovedet ikke blande private ting ind i det, anbefaler Pernille Tranberg.

Dernæst skal man være omhyggelig med, hvordan man fremstiller sig selv.

- Man skal altid have et godt, opdateret billede og et godt, opdateret resumé. Det er de fire til seks linjer, der virker, og som folk læser, siger Pernille Tranberg.

Sådan bruger du de sociale medier i jobsøgningen

Det bakker Morten Vium, der er Linkedin-specialist og partner i Netværks Akademiet, op om. Han peger også på, at man skal arbejde meget med overskriften, hvor man har 120 tegn til rådighed.

- Overskriften er sindssyg vigtig. Det er ikke nok bare at skrive sin titel og sit firma. Man skal også skrive, hvad man laver, siger Morten Vium.

Og ifølge ham kan man gøre det på to måder - enten som et værditilbud eller som nøgleord.

- Som værditilbud skriver man, hvad man skaber af værdi, det kunne være, "jeg sænker sygefraværet", eller "jeg sørger for, at it virker", siger Morten Vium.

Den anden metode er at skrive nøgleord for sine kompetencer som eksempelvis "projektstyring".

Hr-chef: Linkedin overhaler headhunterne indenom

- Det hjælper utroligt meget med at forstå, hvad du egentlig laver, siger Morten Vium.

Så kan man i resuméet uddybe sin overskrift, og her skal man ikke bare opsummere, hvad man har lavet, men i stedet fokusere på, hvad man kan nu, og hvad man gerne vil lave fremover, Linkedin-specialisten.

- Brug gerne udtryk, som "det der driver mig allermest", så man kan mærke, hvad du brænder for, siger Morten Vium.

Et andet element, som giver værdi til ens profil, er, hvis man kan få anbefalinger - og ikke bare likes.

- De skrevne anbefalinger har størst effekt, da det er andres mening om én. Og de har en stor troværdighed, da man ikke selv kan lægge dem ind, men er afhængig af at andre lægger det op, siger Morten Vium.

Dataetisk rådgiver Pernille Tranberg peger også på, at man skal overveje, hvilke oplysninger om én selv, man giver væk. Hun mener ikke, at man skal oplyse hverken sin fødselsdato eller sit telefonnummer.

- Jeg vil også anbefale at slå nogle vigtige ting fra i indstillingerne. For eksempel vil jeg slå fra, at folk kan se, når jeg er aktiv online, og så vil jeg slå fra, at andre mennesker kan se, om jeg har set deres posts, siger Pernille Tranberg.

Når man så skriver statusopdateringer og deler opslag, så husk, at det skal have værdi for andre at læse.

- Det skal være væsentlige ting, man laver opdateringer om, og rent pral holder ikke. Man skal tænke på sit eget omdømme, det skal være noget, andre kan bruge, og det skal være konstruktivt, siger Pernille Tranberg.

Sådan bruger du LinkedIn for alvor

Sidst men ikke mindst så er det ifølge Morten Vium også vigtigt at skrive en lille hilsen, når man inviterer folk til at connecte - og omvendt svarer dem, der connecter med dig.

- Hvis man bare trykker ok, så har man fået en ny forbindelse, men ikke nogen ny relation, siger han.

/ritzau fokus/

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
altomdata.dk

Tilmeld dig Altomdata.dk's nyhedsbrev

Flere nyheder på Altomdata.dk
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her