Annonce
Hus

Find dit pusterum i boligens offline-zoner

Hvis man trænger til mental afslapning, når man er hjemme, kan man med få kneb skabe en offline-zone, som er sund for både krop og sjæl, lyder det fra en yogainstruktør og en trendekspert.

Træk det mentale stik ud med en stille stund på en daybed med panoramaudsigt til haven. Bløde puder af velour støvede farver og med mønstre fra den nordiske natur finder man bl.a. hos By Nord Copenhagen.

Gode råd til at indrette et pusterum i boligen
  • Vælg et bestemt sted i hjemmet, som er dedikeret til offline-zone, f.eks. et hjørne med en briks eller lænestol eller dit soveværelse.
  • Indret med blødt underlag, dæmpet belysning og tæpper.
  • Gør det til en vane, at du er offline i et bestemt tidsrum hver dag, f.eks. 15 minutter efter du vågner, eller 15 minutter inden du går i seng – også selv om det kribler i kroppen efter at gøre noget andet. Husk at det tager tid at skabe nye rytmer og vaner.
  • Beslut dig for, at en bestemt hjemlig begivenhed er lig med offline-tid, f.eks. under middagen ved spisebordet.
Der var engang, hvor fjernsyn var noget, man så i stuen, når familien var samlet om aftenkaffen, og telefonen var en stor, tung klods, der kunne bruges til lige nøjagtig én ting; at ringe med. I dag ser verden en hel del anderledes ud. Alle skimmer og “scroller” på skærme alle vegne – fra man vågner, til man går i seng. Og selv om der er meget godt at hente i den digitale informationsstrøm, kan de konstante input samtidig være anledning til alt fra dårlig søvn og stress til hukommelsesbesvær og koncentrationskampe. Uden at man nødvendigvis er bevidst om, at det er det, der er på færde.

'Pseudo-pauser' snyder

Mange forveksler ofte små pauser på Facebook eller med et spil med reelle pauser, men i virkeligheden er det mange gange blot 'pseudo-pauser', som når man f.eks. bruger sin telefon, ser tv eller tjekker mails under et måltid, når man sms’er, når man slapper af i sofaen eller går tur med hunden.

»Det er alt sammen aktivitetsskabende impulser, som kan få pulsen og blodtrykket op, og vores nervesystem har brug for ro. Derfor er online-pauser en vigtig investering,« siger coach, forfatter og yogainstruktør Lars Damkjær, der er forfatter til bogen “Mindre stress, mere nærvær”. I bogen beskæftiger han sig indgående med kilderne til og behandlingen af stress, og senest har han føjet 'designer af et såkaldt pusterum' til sit cv. Et koncept der går ud på at tilegne en del af boligen – eller arbejdspladsen – en specifik offline-zone, hvor indretningen tager hensyn til fuldkommen ro og afslapning uden elektronik-forstyrrelser.

Gør plads til den gode vane

Det handler i korte træk om at erstatte gøren med væren, nedsætte risikoen for stress og skærmkuller og dermed øge mulighederne for kreativitet, nærvær og effektivitet. »Pusterummet kan være en krog med en lænestol, en briks i arbejdsværelset eller et bestemt rum, hvor alle tekniske apparater er slukket. Allerhelst i det samme tidsrum hver dag,« forklarer Lars Damkjær, som mener, at man på den måde kan forbinde det konkrete sted med at træde ind i en bestemt stemning og gøre det til en vane at tage en eller flere daglige pauser.

En liggestol i et roligt hjørne af terrassen kan sagtens udgøre det for en teknologifri zone. Stolen er fra TripTrap by Skagen og er designet af Christina Lijlenberg Halstrøm.

Ny bog vil ændre dit hjem - og din smag

»I denne zone af boligen kan man gennem afslapning aktivere den del af nervesystemet, som er med til at genopbygge kroppens ressourcer siger Lars Damkjær, der påpeger, at det er en god idé at indrette 'pusterummet' med tæpper, noget blødt at ligge på som f.eks. skind, dæmpet belysning og en såkaldt øjenpude, da man rent fysiologisk – når kroppen slapper af – kan opleve både at fryse, gabe og få pirret tårekanalerne. En øjenpude kan bl.a. afhjælpe trætte computerøjne. I rummet kan man gå “all-in” og supplere sin mentale afslapning med en guidet meditation eller afslappende musik, hvis humør og temperament er til den slags.

Lad naturen flytte ind

Det gælder ifølge trendforsker og CEO Louise Byg Kongsholm fra Pej Gruppen om at turde trække 'midlertidigt ind til siden på den digitale motorvej'.

»Hvis du synes, at pusterums-konceptet lyder tillokkende, er du sikkert ikke den eneste. I den senere tid har et begreb som FOMO (Fear Of Missing Out, red.) fået skarp konkurrence af søsterudtrykket JOMO (Joy Of Missing Out, red.), og det er der en naturlig forklaring på:

»Efter en lang periode, hvor det digitale har fået lov til at fylde rigtig meget, og hvor vi har været meget fascinerede af teknologien i sig selv, er vi blevet mere optagede af, hvilke ting teknologien kan hjælpe os med. Vi søger i stigende grad en balance mellem online og offline. Og vi skal i gang med en form for genopdragelse i attention. Det gælder også i hjemmet, hvor vi i stigende grad får brug for ro,« forklarer hun og giver sit bud på, hvordan pusterummet vil finde vej ind i vores boligindretning fremover.

Den behagelige gyngestol, Relaxer One Chair, er designet af Verner Panton i 1974.

Puden i tekstil fra Kvadrat er fra spanske Zazunaga.

På verdens største møbelmesse i Milano: Her er de vigtigste tendenser

»Boligen har altid været vigtig for danskerne. Det er både vores helle og frirum og et spejl på vores identitet, hvor vi kan vise venner og familie, hvem vi er. Der er meget, der tyder på, at vi kommer til at se en stigende interesse for at få haven og udendørsrummene integreret i boligen, eksempelvis ved at bringe flere grønne planter indenfor og indrette med indendørsmøbler i det fri. Vi opfatter stadig udendørslivet, naturen, som meget afslappende – som 'detox' i en forstand – og det kan betyde muligheden for at skabe nye ’teknologi-hellige’ rum i boligen,” lyder trendekspertens forudsigelser.

En god investering

Uanset hvor ivrig man måtte være efter at komme i gang med pusterums-indretningen, må man ifølge Lars Damkjær forberede sig på, at omstillingen ikke nødvendigvis sker af sig selv.

»Det kan kræve stor selvdisciplin at ændre sine vaner omkring at holde pauser fra telefonen, computeren og fjernsynet. Og her er det vigtigt at tænke på selvdisciplinen som en omsorg for sig selv. Husk at parkere argumenterne om, at man ikke lige når dit eller dat, hvis man skal holde pause,« siger han og råder til, at 'pusterummet' netop skal give muligheden for at præstere mere effektivt og kreativt, når man træder ud i 'skærm-virkeligheden' igen.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Annonce
Viden
Professor advarer: "Big Data" kan føre til forkerte behandlinger
Mere sundhedsdata har et kæmpe potentiale for behandlinger. Men udviklingen kan paradoksalt nok øge mængden af fejldiagnosticeringer, advarer statistiker. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her