Annonce
Bolig

Ekspertens guide: Kom til bunds i "åh nej"-rodet derhjemme

Oprydningskonsulent Kamille Sommer hjælper dig godt på vej til at få bugt med det svære rod i kælder, loftsrum og skur.

Foto: houzz.dk

‘Åh nej-rodet’. Som navnet indikerer, at der er tale om rod, hvor bare tanken om at skulle få styr på det giver sved på overlæben. Dette rod forvilder sig ofte ned i kælderen, på loftet, i garagen eller i skuret. Men skulle du ikke én gang for alle tage at få styr på ‘Åh nej-rodet’? Så får du nemlig mere plads til opbevaring af vigtige ting i hjemmet og ikke mindst får renset den konstant dårlige samvittighed? Oprydningsekspert Kamille Sommer fra oprydningenskonsulenten.dk guider dig her til at få taget hul på oprydnings-bylden i dit helt eget tempo.

Hvad er ‘Åh nej-rod’?

‘Åh nej-rodet’ som oprydningskonsulent Kamille Sommer har navngivet det, er rod, der kræver en del overvejelser og beslutninger, inden det kan ryge ud. “Det er det svære rod, som oftest er befinder sig de steder, hvor vi ikke rigtig gider at rydde – medmindre vi er tvunget til det. Det er jo i virkeligheden rod, som repræsenterer udsatte beslutninger, altså ting som er sat af vejen, fordi man ikke kan beslutte sig for, om det skal smides ud eller ej. Det kan også være ting, man har arvet, og som man har et specielt forhold til,” fortæller hun.

Foto: Franklin Renovations, LLC

Hvordan kommer man i gang?

Netop fordi en del af de genstande, der udgør ‘Åh nej’-rodet muligvis har en særlig betydning for ejeren, er det vigtigt at få lavet en god og grundig oprydningsproces, forklarer Kamille Sommer. Helt lavpraktisk anbefaler hun, at man anskaffer sig kasser og sække til at sortere tingene i. Er der tale om større møbler, kan man optegne områder. “Man starter fra en ende af og spørger sig selv, om man kan undvære netop den ting, man står med. Det handler om at have respekt for tingene – man har ikke glæde af noget, der står pakket væk. Og oftest står tingene og bliver støvede og snavsede når vi ikke bruger dem, men bare opbevarer dem, og det har tingene ikke fortjent,” siger oprydningskonsulenten.

Foto: Nest

Hvordan sorterer man?

Kamille Sommer foreslår, at man laver forskellige kasser eller områder med kategorier som:

  1. Ting, der skal kasseres.
  2. Ting, der skal doneres til genbrug eller lignende.
  3. Ting, der skal foræres til venner.
  4. Dilemma-kasse (til de ting du virkelig er i tvivl om, som du i første omgang vælger at beholde).
  5. Returneres til rette ejermand (hvis du har noget liggende du engang har lånt, er det nu tid til at returnere det).

Læs også: 9 årsager til rod i bryggerset - Sådan kommer du dem til livs

Foto: Closet Creators

Kamille understreger dog, at dilemma-kasserne hverken må blive for store eller stå for længe, for så er det, det går galt igen. "Man kan eksempelvis lave en dilemma-kasse/hjørne, hvor man sætter de ting, man er i tvivl om. Find en dato og skriv det ned i din kalender, hvor du igen kigger på tingene og ser, om du er klar til at slippe dem. Du skal bare undgå at udskyde datoen, for så får du aldrig taget stilling," pointerer Kamille Sommer.

Foto: IKEA

Som udgangspunkt er det altid godt at sortere efter materialer, når man rydder ud, så tingene ender de rigtige steder på containerpladsen. Det må dog ikke blive en hæmsko i oprydningen, så projektet bliver endnu mere uoverskueligt, siger Kamille Sommer “Man skal selvfølgelig helst sortere rigtigt, men nogle har simpelthen så mange ting, at jeg råder dem til at lade være. Så må det ryge i småt brandbart. Batterier, kemikalier osv. skal selvfølgelig placeres de rigtige steder, men andre ting kan man ende med at sortere for meget, så det pludselig bliver så besværligt at rydde op, at det virker helt uoverskueligt, og man ender med at lade være,” fortæller hun.

Foto: Organized Living

Hvordan laver man et holdbart system?

I mange af de hjem, hvor rodet er ekstra slemt, oplever Kamille Sommer en tendens til, at der ikke skabt nogen systemer. “Når du stiller en masse ting i rum som kælder, skur og loft, har du til sidst ikke nogen anelse om, hvad der reelt står af ting. Overblikket ryger hurtigt,” forklarer hun. Hun opfordrer derfor folk til undervejs i oprydningen af det svære rod at lave et system, så de ved, hvad der befinder sig i rummene.

Få inspiration til velorganiserede kældre på Houzz

Foto: Becki Peckham

“Det kan eksempelvis bestå af gennemsigtige kasser med et Dymo-mærkat udenpå, så man ved hvad der er i,” siger hun. Mange sæsonprægede ting som ski, vintertøj, badebassiner m.m. kan også med god grund markeres tydeligt, da du rent faktisk får brug for dem senere på året, og derfor skal de være nemme at finde igen, fortæller eksperten.

Foto: Vivid Organizing Company

Hvor mange skal man være til at rydde op?

Kamille fortæller, at det er meget individuelt, om folk er mest effektive til at rydde op alene eller sammen med andre. “Det kommer meget an på, hvem man er som person, Mange af mine kunder siger, at de har nemmere ved at rydde effektivt op, når jeg som udefrakommende er med, fordi jeg ikke har en relation til deres ting,” fortæller hun. Oprydning i kældre, på loftsrum og i skure kan dog være en sejere omgang, hvis der er stoppet rigtig mange møbler og genstande ind. Her kan det være rart at få hjælp af andre til at rykke rundt på tungere møbler og få løftet tingene op i en trailer, når de skal køres på genbrugsstationen eller containerpladsen, råder Kamille Sommer.

Foto: Vivid Organizing Company

Hvor meget tid skal man sætte af til det?

Man må ifølge oprydningskonsulenten ikke lade sig slå ud af ‘Åh nej-rodet’, hvis det ikke kan klares på en eftermiddag. Hun foreslår faktisk, at man for sin egen skyld deler processen op i flere små etaper. “Sæt dig små delmål. Folk går ofte i stå i oprydningen af kældre, loftsrum og lignende, fordi det virker for uoverskueligt eller forvirrende for dem. Man skal simpelthen starte ét sted med én ting ad gangen. Der kan måske gå et halvt år mellem hver oprydning, hvor du igen gennemgår dine ting. Så er du sikkert klar til at slippe flere ting næste gang, fordi du vil opdage, at du ikke har savnet det, du kasserede sidst,” forklarer Kamille Sommer.

Foto: Jeni Lee

Hvordan motiver man sig selv?

Oprydning er for de fleste en sur pligt, og specielt når oprydningen foregår i mindre flatterende rum som kælder og loftsrum. Oprydningskonsulenten foreslår derfor, at man holder sin motivation oppe ved at belønne sig selv, når man opnår sine delmål. “Man kan lave små aftaler med sig selv om, at når man har fuldført et delmål, så udløser det en biograftur eller en anden god oplevelse. Det kan også være, at der bliver råd til at gøre noget ekstraordinært, når du får solgt nogle af alle de ting, du alligevel ikke bruger,” siger Kamille Sommer.

Foto: Organized Living


Og i sidste ende er et ryddeligt og overskueligt kælder- eller loftsrum en i sig selv en god belønning!

Artiklen er publiceret i samarbejde med Houzz.dk

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler

De byggede drømmehuset på bondens mark i Bjerring

Pia og Henrik Lau fik deres drøm opfyldt om at tegne, designe og bygge eget hus fra grunden. De er glade og stolte over drømmehuset på 270 kvm, som er indrettet funktionelt med arvestykker og moderne indretningsløsninger.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her