Annonce
Bolig

Årets designer er dansk: "Jeg ville ønske, at folk var modigere"

Funktionalitet og kvalitet er altafgørende for Cecilie Manz, der er kåret som årets designer af Maison & Objet.

“Det bliver aldrig godt nok. Kvaliteten skal være den bedste, og designet kan altid blive lidt bedre. Jeg er nok lidt af en perfektionist.”

Cecilie Manz er ikke en designer, der stiller sig tilfreds med middelmådighed og design, der bare er “godt nok”. Det skal være second to none.

Og perfektionismen betaler sig i dén grad for den 44-årige dansker, som netop er blevet kåret som ‘Designer of the year’ af den store franske designmesse Maison & Objet. En udmærkelse, der for Cecilie Manz blot er en af mange i rækken.

“Jeg har vundet mange priser, men det bliver aldrig hverdagsagtigt. Det er en stor udmærkelse, og jeg bliver glad hver gang, mit design bliver belønnet,” siger hun.

Hun er vokset op i et i et kreativt håndværker- og kunstnermiljø, uddannet fra Danmarks Designskole i 1997 og har siden designet alt fra stole og porcelæn over viskestykker og tasker til håndvaske og højtalere.

Men hvad er det, Cecilie Manz er så god til som designer? Maison & Objet betegner hende i forbindelse med udnævnelsen som “et verdens mest enestående navne inden for industrielt design og interiør design” og som “ikke bare en bestseller, men også en longseller”. Samtidig fremhæver Maison & Objet det skandinaviske aftryk, der gennemsyrer hendes design “i hendes bestræbelser på at fjerne ethvert overflødigt element”.

Spørger man Cecilie Manz selv, er lampen Caravaggio – der er produceret af Lightyears og hænger i tusindvis af hjem og restauranter verden over – et lysende eksempel hendes succes. “Den er super enkel. Den giver et godt lys og dækker for pæren, og ellers er den så simpel, som den kan være, og det er nok derfor, den er så populær,” siger Cecilie Manz.

Hun tilføjer, at timing også kan være afgørende for, hvordan og hvorvidt design bliver modtaget og udbredt. I tilfældet Caravaggio, der blev lanceret i 2005, var det ifølge Cecilie Manz et tidspunkt, hvor der var tørst efter noget andet end PH-lamper på den danske designscene.

Manz har tidligere fortalt, at hun ikke har nogen decideret designfilosofi, men at det for hende ofte handler om “at reducere og minimere.”

Læs mere om Caravaggio: Den unge danske designklassiker hitter over hele verden

Et andet eksempel på ultimativt stringent design fra Manz’ hånd er bordet Essay, designet for Fritz Hansen. “Det har taget tre år at udtænke. Der er ikke nogen sarg under, og det er i det hele taget så skrabet, at det ikke stjæler opmærksomhed,” siger hun.

Funktionalitet er et væsentligt kodeord for Cecilie Manz’ design. “Der bliver lavet meget design, hvor man tænker: ‘Er det egentlig lavet til at blive brugt?’. Der er jeg lidt gammeldags i min tilgang til design, går meget op i at researche, leve mig ind i, hvordan tingene skal bruges. Jeg skal kunne relatere til behovet og forstå det, jeg skal lave.” siger hun.

Foto: Casper Sejersen

Godt design skal kort sagt indbyde til at blive brugt og blive rørt ved. Højtaleren A1, som Cecilie Manz har designet for B&O Play, er et godt eksempel herpå. Hvor mange møbler og accessories i den luksuriøse ende ofte kan virke nærmest skræmmende fine og give berøringsangst, virker den runde B&O-højtaler med Manz’ egne ord så tilpas uprætentiøs, at man umiddelbart får lyst til både at bruge den, røre ved den og tage den med sig på farten.

“Den er ikke for fin til at bruge, og får den en bule, gør det ikke noget, det kommer bare til at virke som smuk patina,” siger hun.

Læs også: Er det OK at grave efter guld i de gamle danske design-arkiver?

Foto: Muuto

Cecilie Manz rammer med sin sans for kvalitet, funktionalitet og stringent minimalisme plet på den skandinaviske designtradition. Selv føjer hun til kendetegnene for skandinavisk design, at det er særdeles gennemarbejdet og i øvrigt oftest har en “casuel fornemmelse”. “Vi tager det som en selvfølge, at en stol faktisk også skal være pæn nedenunder”, siger hun.

Foto: Rud. Rasmussen Snedkerier

Inspirationen til sit arbejde finder Cecilie Manz som regel langt væk fra showrooms og møbeludstillinger. “Jeg bliver inspireret af billedkunst, af en vandretur, materialer og alt muligt andet,” siger hun. Og selv om hun designmæssigt holder sig pænt inden for skiven af skandinavisk stil, henter hun gerne inspiration uden for Danmarks grænser, blandt andet i Frankrig og andre sydeuropæiske kulturer.

Læs også: 6 tendenser – Så er du klar til fremtiden i dansk design

Foto: Ditte Isager / Cecilie Manz Studio

“Vi har på mange måder ikke så højt til loftet i Danmark. Vores styrke er, at vi er regelbundne, men netop derfor kan det være skønt at se og suge til sig af ting med et mere svunget og flamboyant udtryk,” siger hun.

Foto: Erik Brahl

Til gengæld bruger Cecilie Manz ikke design- og modemagasiner til at holde sig orienteret. Faktisk giver hun ikke særligt meget for trends og udefrakommende normer og forventninger til, hvordan man skal indrette sig, se ud og leve.

Artiklen er publiceret i samarbejde med Houzz.dk

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler

De byggede drømmehuset på bondens mark i Bjerring

Pia og Henrik Lau fik deres drøm opfyldt om at tegne, designe og bygge eget hus fra grunden. De er glade og stolte over drømmehuset på 270 kvm, som er indrettet funktionelt med arvestykker og moderne indretningsløsninger.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her