*

Luksusbiler

M5’eren går til nye grænser

Den nyeste generation af BMW M5 får 600 hk og firehjulstræk, der kan ændres til baghjulstræk, når der skal køres rigtig sportsligt.

BMW M5 får nu firehjulstræk, men det kan ændres til baghjulstræk, hvis der skal køres ekstremt på bane. Modellen leverer nu 600 hk og har en topfart, som kan hæves til 305 km/t. Foto: BMW

Firehjulstræk til sportslig hverdagskørsel og baghjulstræk, når det skal være ekstremt. Det er opskriften på den nye M5, BMW netop har løftet sløret for, og som får en række xDrive-køreprogrammer, som skal få det optimale ud af den 4,4 liters V8-motor med dobbelt turbo og 600 hk – det er 40 hk mere end forgængeren – og et moment på 750 Nm. Det rækker til en acceleration 0-100 km/t. på 3,4 sek. og 0-200 km/t. på 11,1 sek., mens topfarten nok er begrænset til 250 km/t., men kan løftes til 305 km/t., hvis plomben fjernes.

Den ikoniske M5’er har alle dage været et højteknologisk udstyrsstykke. Og modellen skal da også lægge afstand til konkurrenter som Audi RS6 Performance med 605 hk og Mercedes E-klasse AMG med 571 hk-612 hk, alt efter version, og som begge har firehjulstræk og ånder den tæt i nakken.

Til alle formål

Opsætningen med både fire- og baghjulstræk som den udgående model, der kun trak på de bagerste poter, skal da helt sikkert også bygge bro mellem dem, der sværger til skub agterude, og dem, som vil have træk på alle hjul. Med de fordele, som det medfører. Baghjulsindstillingen er dog møntet på trackdays, hvor der kan driftes.

Modellen har – selvfølgelig – fået finpudset køreegenskaber på Nürburgrings legendariske Nordsløjfe.

Under huden er der masser af ændringer på modellen, der bygger på den nye 5-serie fra i fjor. Det gælder bl.a. en nyudviklet ottetrins Steptronic-gearkasse med det såkaldte Drivelogic-system, som ifølge fabrikken øger ydeevnen – også på bane.

Modellen er slanket med mere brug af letvægtsmaterialer. Således er taget lavet i en kulfiberforstærket plast, mens udstødningen har meget lav vægt. Kendere kan spotte den vilde model på M-kompoundbremser med blålakerede bremsekalibre, der har seks stempler på forakslen og flydende monostempelkalibre på bagakslen. De ekstreme kan vælge mere effektive og 23 kg lettere keramiske M-kulfiberbremser med guldfarvede kalibre. Store, markante åbninger i fronten ved motor, indsugning og gearkasse skal sikre tilstrækkelig med køleluft.

Modellen har – selvfølgelig – fået finpudset køreegenskaber på Nürburgrings legendariske Nordsløjfe.

Den nye BMW M5 lander herhjemme næste forår. Prisen kendes endnu ikke.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her