*

Luksusbiler

Mercedes hidser brutalis op

R-modellen af den heftige Mercedes AMG-GT byder på 585 hk, firehjulsstyring og en topfart på 318 km/t.

Mercedes AMG GT R kan kendes på en markant front, der har inspiration fra den 300 SL-racer, som vandt det legendariske Panamerica-løb i 1952. Fotos: Mercedes

Hvis en hurtig bil skal præsenteres, må Goodwood Festival of Speed være tæt på de mest perfekte rammer. Den sydengelske fartfestival emmer nemlig af motorsportshistorie, og derfor er det helt oplagt, når Mercedes her viser den nye R-topmodel af den hidsige AMG GT.

Her er den 4,0 liters V8-motor hidset op til hele 585 hk, og den leverer et moment på 700 Nm fra 1.900-5.500 omdr. Det rækker til en acceleration fra 0-100 km/t. på 3,6 sekunder og en topfart, der med sine 318 km/t. skyder langt over de mere politisk korrekte 250 km/t., som de fleste tyske powerbiler er begrænset til.

Alt er optimeret i R-modellen, der har et specielt interiør med nappa og mikrofiber.

Det er på alle fronter og værdier, der er strammet en tand i forhold til AMG GT og GT-S-modellerne, der byder på 465 og 510 hk. Så Mercedes’ tosæders sportscoupé bliver skarpere i kampen mod Porsche 911 GT3 RS.

Ekstra spoiler

Et af midlerne er aktiv aerodynamik med en lille kulfiberspoiler, der skydes ud under bilen og 40 cm frem, når farten er over 80 km/t. Det giver bedre downforce ved høj fart. R-versionen har også firehjulsstyring, så den styrer med forhjulene under 100 km/t. og mod ved højere hastigheder. Det giver bedre svingdynamik og stabilitet i sportsvognen.

Vejgrebet klares med store 20 tommer-fælge bestykket med Michelin Cup 2-dæk og større bremser på R-modellen, der også kan kendes på sit bodykit, fast vinge og ikke mindst sin giftiggrønne farve, ”AMG Green Hell Magno”, med referencer til nordloopet på Nürburgring, der kaldes ”det grønne helvede”.

For at presse vægten yderligere ned er der også brugt større mængder aluminium, kulfiber og titanium, der gør den mere let til bens. Og for at understrege alvoren har fronten fået et ekstra svung med et voldsomt kølergitter med inspiration fra Mercedes-300 SL-raceren, som vandt det historiske Panamericana-løb i 1952.

Med priser fra 2,2 mio. og 2,6 mio. kr. for AMT GT og GT S befinder vi os i forvejen i et højt luftlag. R-modellen, som lanceres sidst på året, forventes at blive pænt mere kostbar.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her