*

Luksusbiler

Teslaen med de mærkelige døre

Premiere: Rapport fra et bizart pressemøde hos Tesla, som til gengæld bød på en fin oplevelse af selve bilen.

Mest markant er de store og avancerede mågevingedøre, som har været vigtige for Tesla-grundlæggeren, Elon Musk, og som også har givet anledning til forsinkelser undervejs. Fotos: Even Sandvold Roland

OSLO — Jo, er der noget, Tesla er gode til, så er det at rose egne produkter, og Model X er ingen undtagelse.

Vi er til, hvad der virker som et hastigt sammenflikket pressemøde i Oslo på den nye model og for at underbygge påstanden om, at X er verdens mest sikre SUV, sammenligner Tesla model X med Volvo XC60, der er fra 2008! Det svarer til at sammenligne æbler med vandmeloner, for XC60 er en ren fempersoners SUV, mens model X er en bil med plads til 7 personer. Den rigtige bil at sammenligne med i Volvos program burde være XC90.

Bilen, som har plads til syv, er udviklet, så man kan knibe sig om bord, hvis bare der er 30 centimeters plads til dørene.

Tesla kan ikke redegøre for, hvor deres tal om sikkerheden i Model X kommer fra, idet deres præsentation ingen kilder angiver, og det er i det hele taget småt med informationer om den nye model.

Da Deres udsendte efterfølgende gerne vil stille flere spørgsmål til sikkerheden, er der ingen, der ønsker at stille op til interview. Propaganda er, hvad der bedst beskriver pressemødet, der ikke afslører ret meget om, hvordan det går med salget af modellerne i Europa, og herefter er det tid til at prøve bilen.

Set ovenfra er Tesla X elegant, men ellers virker designet noget klodset i forhold til den mere sportslige S-model.

Fornem finish

Turen i Model X sker med en Tesla-medarbejder i passagersædet, der frabeder sig fotografering og i øvrigt beder mig om at undlade at bruge bilens avancerede autopilot.

Med model X er det tydeligt, at Tesla har fået mere erfaring i at bygge biler, og den fremstår meget færdig i alle detaljer.

Her er elbilen, der får Tesla se gammeldags ud

En smart detalje er anden sæderække, hvor sæderne er monteret på små søjler, hvilket giver masser af plads under sædet til gavn for en luftig fornemmelse.

De store Falcon Wings-døre er imponerende at se i aktion og åbner og lukker næsten lydløst, men i praksis er konstruktionen kostbar og meget tung. En ulempe er i øvrigt, at bilen ikke har lommer i dørene, fordi alt ryger ud, når dørene åbnes.

De, som hopper om bord i X'eren, kan blandt andet glæde sig over indbyggede sensorer, der selv åbner mågevingedørene, når man nærmer sig, eller stopper døren, så den ikke slår op i et lavt garagetag.

En anden ulempe ved dørene er, at det ikke er muligt at placere eksempelvis en kano eller et surfbræt på taget, og glem alt om en ferietur med en stor tagboks.

Fladt på vejen

Bag rattet er oplevelsen meget lig den, man finder i Model S. I hvert fald hvis vi skal bedømme bilen på de 17 minutter bag rattet, som Tesla tilbød, og selv om bilen er tungere, er det meget småt med krængning. Hemmeligheden er batteripakken, der ligger helt i bunden af bilen. Hvor meget batterierne vejer, ønsker Tesla ikke at oplyse, men det er formentlig omkring 500 kg.

I midterkonsollen finder du den samme 17 tommers berøringsskærm, der også troner i Tesla S.
Den store tablet kan også bruges til at konfigurere indstillingen af dørene med.

Model X har en forrude, der fortsætter hen over hovedet på forsæderne, og selv om det ser godt ud og giver lys og luft, er det en kilde til dårligt udsyn, idet overdelen af instrumentpanelet reflekteres direkte op i forruden.

Testbilen har kæmpemæssige 22’’-hjul, og det gør den meget hård i undervognen, men ingen raslelyde finder vej til bilens indre, hvor der er tyst som i et gravkammer. Som standard har bilen stål-affjedring, men testbilen har luftaffjedring.

Upraktisk

Med tanke på, at en SUV er en brugsbil, er det tydeligt, at Tesla satser på det minimalistiske med bilen. Forsæderne har en dobbelt kopholder, men resten af bilen er fuldstændig støvsuget for plads til noget som helst. End ikke et net på bagsiden af sæderne kan fås, og glem alt om et lille klapbord, hvor børn kan hygge med en skærm eller et spil på ferieturen.

Bagagerummet foran er overraskende rummeligt.

Vi prøver bilen som sekspersoners, og her er god plads på anden sæderække, men sæderne er korte i siddefladen, og det er svært at bedømme, om bilen tilbyder samme luftige fornemmelse som eksempelvis Volvo XC90, der burde være den bil, som Tesla måler sig op mod.

Model X har elmotor på både for- og bagakslen, firehjulstræk og den største batteripakke, Tesla Motors leverer.

X fås i tre varianter med en effekt på 422, 471 eller 539 hk samt et moment på hhv. 600, 830 eller 967 Nm.

Som en af de få elektriske biler kan X leveres med anhængertræk, og bilen må trække op til 2.250 kg. Der er otte års garanti på batteriet og fire år på bilen.

Tesla X

Model X 75D /fem sæder, rækkevidde op til 417 km fra 940.657 kr.

X P90D Performance + Ludicrous Speed-pakke, luftaffjedring 1.410.737 kr.

  • Længde: 502 cm
  • Bredde: 227 cm
  • Højde: 168 cm
  • Højde med åbne døre: 220 cm
  • Akselafstand: 296 cm
  • Rækkevidde: Op til 489 km afhængig af model
  • Præstationer: 0-100 km/t.: Fra 5,0-3,4 sek.
  • Køreklar vægt: 2.468 kg.

JP var inviteret til Oslo af Tesla

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her