Luksusbiler

Italiensk superbil har Audi-power

Den første produktion af hypersportsvognen Zerouno fra Italdesign er solgt. Teknikken stammer bl.a. fra Audi.

Den eksklusive Zerouno er bygget med Audi-teknik og knowhow fra Formel 1. Den koster over 10 mio. kr. uden danske afgifter. Foto: Italdesign

Vil du have bilnyheder, anmeldelser og guider på en nem og hurtig måde?
Bestil JP Bilers nyhedsbrev, som kommer hver onsdag kl. 15.00. Tilmelding her.

Verden byder tilsyneladende på et umætteligt marked for eksklusive superbiler.

Et af de seneste skud er Zerouno, som er en hypersportsvogn, der produceres af det VW-ejede Italdesign.

Bilen, der er en såkaldt ”bespoke” sportsvogn, der lige som Rolls-Royce-modellerne håndbygges fra bunden efter kundens ønsker, er således allerede udsolgt i den første produktion på fem biler. Det på trods af en pris på 1,7-2,0 mio. dollars eller 10,8-12,7 mio. kr. uden danske afgifter. Ifølge udenlandske medier er bilen allerede så eftertragtet, at man kan erhverve sig et ”brugt” eksemplar, som er prissat til tre millioner dollar.

Italdesign ser da også tydeligvis flere muligheder og promoverer i disse dage modellen på Dubai Motorshow, mens en roadster, som skal supplere coupéen, er i støbeskeen.

Slægtskabet med det tyske mærke fornægter sig ikke under karrosseriet af kulfiber, hvor en 5,2 liters V10-motor fra en Audi R8 leverer en acceleration 0-100 km/t. på 3,2 sekunder og en topfart på 330 km/t.

Form og funktion

Filippo Perini, der er designchef hos Italdesign, har tidligere forklaret over for den internationale motorpresse, at bilen også er et statement for firmaet, som skal markere sig, efter at firmaets grundlægger, Giorgetto Giugiaro, valgte at gå egne veje, efter salget af virksomheden til VW.

»Man kan kun designe en succesfuld sportsvogn, hvis form og funktion følger hinanden. Med Zerouno kommunikerer vi et designsprog, der passer med vores firmas DNA,« forklarer Filippo Perini, der bl.a. var ansvarlig for Lamborghini Aventador.

Specialdæk

Teknikere og designere har hentet masser af inspiration og teknologi fra Formel 1. Således kommer Pirelli-dækkene direkte fra de ædle rækker. Her er der tale om 245/30 R20 for og 305/30 R20 agterude – selvfølgelig garneret med keramiske bremser. Kabinen er naturligvis stoppet med ædle materialer – og helt digital.

På den eksklusive front sørger den schweiziske ur-specialist Roger Dubuis for et tilhørende ur i kulfiber og keramik, der kun er lavet i en håndfuld eksemplarer. Så er den fulde eksklusivitet sikret.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Djævlens bro fører til fransk Catalonien
Det rødgule catalonske flag vajer både på Pyrenæernes nord- og sydside. Men mens de fleste har hørt om det spanske Catalonien, er det franske Catalonien mindre kendt. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her