*

Biler

Derfor skal du holde en jævn hastighed

Det har stor betydning for blandt andet brændstoføkonomien, at man ikke konstant speeder op for derefter at hugge bremsen i, understreger to eksperter.

Især i byen er kørslen præget af tæt trafik, lysreguleringer og vejarbejde, som udfordrer flowet. Derfor bør man som udgangspunkt lade være med at overhale, for det er sjældent, at man kommer hurtigere frem til slutpunktet af den grund. Foto: Luca Bruno

Drøner du derudad med fuld fart på speederen, indtil du klodser bremsen for at standse, skal du overveje at skifte den hakkende kørsel ud med en mere stabil kørestil.

Hårde opbremsninger og pludselige accelerationer belaster nemlig især brændstoføkonomien. Derfor bør man forsøge at holde så jævn en fart som muligt, lyder det fra bilteknisk redaktør på FDM's medlemsblad, Motor, Søren W. Rasmussen.

Tjek på dækket: Gør bilen køreklar til vintersæsonen

Skab flow i din kørsel
  • Slip speederen op til et stopskilt, rødt lys og hajtænder.
  • Har bilen gearskifteindikator, der angiver, hvornår man skal sætte gearet op eller ned, så aflyd indikatoren.
  • Har bilen ikke gearskifteindikator, så vær opmærksom på, at nyere biler i dag trækker bedre ved lavere omdrejninger end ældre modeller.
  • Undgå hårde opbremsninger. Let foden fra speederen i god tid før et rødt lys. Undlad at koble ud, men lad i stedet motoren bremse i gear.
  • Tjek bilens dæktryk.

Kilde: FDM.

- Det kan selvfølgelig ikke lade sig gøre hele tiden, men hver gang man kan komme tættere på det optimale forhold, kan man få mere ud af sine dråber, forklarer han og uddyber:

- De fleste biler vejer omkring halvandet ton, og hver gang skal du sætte halvandet ton i bevægelse, koster det energi. Når bilen først er kommet op i fart og fastholdes der, så koster det mindre. Det er accelerationen, der koster penge, og det er den, man skal undgå at få så mange af, siger Søren W. Rasmussen.

Især i byen er kørslen præget af tæt trafik, lysreguleringer og vejarbejde, som udfordrer flowet. Derfor bør man som udgangspunkt lade være med at overhale, for det er sjældent, at man kommer hurtigere frem til slutpunktet af den grund.

Kør passivt defensivt, vær forudseende, og lad bilen glide med trafikken, lyder rådet fra FDM.

- I stedet for at kigge på kofangeren af den, der kører foran, kigger man længere frem for at se, hvordan trafikken opfører sig, siger Søren W. Rasmussen og uddyber:

- Kommer der så rødt lys, en rundkørsel eller et vejkryds, kan man i god tid slippe speederen, så man ikke skal træde så kraftigt på bremsen.

Er bilen udstyret med fartpilot, så sæt den til, råder mekaniker Jacob Jensen fra Autobutler.

- Det gælder ikke kun på motorveje, men hver gang det er muligt på en lige strækning - også bykørsel, siger han og fortsætter:

- Det holder netop den jævne hastighed. Både når det går op ad bakke og ned ad bakke, så finder den balancen, lyder det fra Jacob Jensen.

En stabil hastighed kan også have betydning for sikkerheden, hvis man gasser op bag en forankørende, understreger Søren W. Rasmussen fra FDM.

Bilvask i indkørslen kan skade naturen

- 99,9 procent af tiden går det fint, men lige pludselig en dag oplever man et barn, der løber ud, så bilen foran hugger bremsen i. Det er derfor, man skal holde afstand, så man sikrer, at man ikke ender med at køre op i den anden bil.

/ritzau/FOKUS

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her