*

Biler

Drøn på udsalg af mikrobiler før deadline

Kunder står i kø for at købe de mikrobiler, der stiger i pris som følge af de nye afgifter. Importører melder om rekordsalg.

Toyota Aygo er en af de mikrobiler, som stiger kraftigt, og hvor der er drøn på hos forhandlerne. Foto: Toyota

Udsigten til stigninger på 7.000-8.000 kr. for nye mikrobiler har for alvor fået danskerne til at valfarte til bilforhandlerne. Det er bl.a. modeller som Citroën C1, Fiat Panda, Peugeot 108, Toyota Aygo og Kia Picanto, der rammes af de nye afgifter, hvor biler, der har mindre end 5 Euro NCAP-stjerner, straffes, fordi de ikke kan få et sikkerhedsfradrag på 8.000 kr., og beløb i den størrelsesorden vægter tungt i den mindste bilklasse.

»Der står Aygo over det hele. Der er virkelig run på. Man skal være hurtig, hvis man vil sikre sig en bil, inden afgiften stiger 3. oktober, siger Anders Tystrup,« der er pressechef hos Toyota,

Han kan af konkurrencemæssige hensyn ikke oplyse, hvor mange Aygo, der er solgt, siden de nye afgifter blev meldt ud fredag 21. september.

En enslydende melding lyder fra Citroën.

Citroën regner med at rydde hele lageret af C1’ere. Foto: Citroën

»Interessen har været stor. Vi solgte 60 C1’ere bare den første dag, efter at de nye afgifter blev meldt ud, og vi har solgt rigtig mange i de efterfølgende dage,« siger Trine Krastrup, som er pressechef hos Citroën.

Sidst på ugen havde Citroën solgt 3-400 biler, og forventningen er at sælge 800 C1’ere til og med mandag. I hele 2016 blev der solgt 3.826 Citroën C1.

Stort salg af Kia-model

Hos Kia er der også mange flere kunder til mikrobiler end normalt. Her bliver der normalt solgt 15-20 Picanto om dagen. Det tal faldt til cirka ti biler om dagen, mens forhandlingerne om den nye aftale om bilafgifterne stod på, men har den sidste uges tid været oppe på 40 biler dagligt. Her var sidst på ugen solgt 288 Picanto.

Kia melder om stort rykind hos forhandlerne, fordi kunderne vil sikre sig en Picanto, inden prisen stiger. Foto: Kia

»Vi har ikke solgt ret mange biler de sidste par uger. Men nu kommer der en ketchup-effekt. Mange har været i kontakt med forhandlerne og i en søgeproces. Her, hvor det står klart, at Picanto vil stige, kan de se, at det er nu, der skal handles,« siger Lene Mejdal Iversen, der er PR-koordinator hos Kia Import Danmark.

Langt flere eksempler

Hvis du er interesseret i en Opel Karl, så kan det også give god mening at skynde dig ned til Opel forhandleren og købe en Karl senest den 2. oktober. Efter den 3. oktober stiger prisen nemlig til 106.920 kr. for en 1,0 Enjoy. Den koster 99.990 kr. i dag.

Hvis du er på jagt efter en Suzuki Celerio, bliver den op til 9.000 kr. dyrere fra 3. oktober.

Hos Hyundai stiger den fine I10-model fra 109.995 kr. til 115. 715 kr., og der er således 5.720 kr. at spare ved at få den købt og indregistreret inden 3. oktober.

Hos Fiat Danmark har man bedt forhandlerne om at forsøge at få lageret af især Pandaer ryddet, inden priserne stiger, men har ikke noget specielt stort lager af de små Pandaer.

Hos Ford Danmark, hvor man har Ka+ i programmet, er man endnu ikke klar med priser på denne, men alt tyder på, at den vil stige på niveau med de fleste øvrige mikrobiler.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her