*

Biler

Populær elbil får markant længere rækkevidde

Nissan klar med næste generation af den elektriske Leaf, som får en teoretisk rækkevidde, der hedder 378 km på en opladning og delvist kan køre selv.

Den nye Nissan Leaf er en smule større end første generation. Den klarer nu 378 km på en opladning. Foto: Nissan

En række forbedringer, som skal gøre den elektriske Nissan Leaf mere up to date. Det er nogle af nøgleordene for anden generation af elbilen, som netop er vist og forventes at lande herhjemme til februar eller marts næste år.

Modellen får først og fremmest en længere rækkevidde og større motorkraft, så den nu på papiret kan klare 378 km på en opladning efter den såkaldte NEDC-skala mod 250 km i dag. Ydelsen stiger fra 109 hk til 150 hk. Topfarten er næsten uændret på 144 km/t.

Rækkevidden, som du i dansk køligt vejr med rusk og regn skal regne med er væsentlig mindre, sker med et 40 kWh-batteri. Senere følger en version med et større 60 kWh af slagsen. Her gisner udenlandske medier om en rækkevidde, der hedder 500 km. Men Nissan selv er endnu ikke ude med en officiel rækkevidde for modellen med dette batteri.

Indendørs får Leaf en meget enkel instrumentering med store muligheder for connectivitet og opkobling til internettet. Her i en højrestyret version. Foto: Nissan

Til gengæld står det fast, at den nye Leaf kommer med mulighed for systemet Propilot, der gør den delvist selvkørende. Det sker med et system, der hjælper bilen med at holde vognbanen og selv bremser ned ved forankørende. Det kan udvides med et nyt og mere brugervenligt system til selvparkering.

Nissan Leaf

Batteri: 40 kWh
Effekt: 110 kW/150 hk
Moment: 320 Nm
Teoretisk rækkevidde: 378 km NEDC
Topfart: 144 km/t.
Ladetid, normallader: Helt opladet på 16 timer (3 kW) eller 8 timer (6kW)
Hurtiglader: 80 pct. på 40 minutter.

Som noget helt nyt kommer Nissan med e-Pedal, som er en teknologi, hvor man i byen styrer acceleration og nedbremsning med bare én pedal, der i høj grad bruger motorbremse og regenerering.

Samtidig lover Nissan stor mulighed for connectivitet og opkobling af bilen til internettet. Når bilen skal have kræfter igen, kan ejeren tanke 80 pct. strøm med en hurtiglader. Hjemme i garagen eller ved en langsom-ladestander hedder det 8-16 timer alt efter ladekapacitet.

Med sine 4,48 meter er den Golf-klasse-store bil en tand større end forgængeren, det gælder også på de andre leder og kanter. Akselafstanden er med sine 2,70 meter uændret.

På det kommende motorshow i Tokyo vil Nissan vise prototypen på en elbil i Qashqai-størrelse, der bygger på samme teknologi. Det er dog endnu uklart, hvornår den vil komme på markedet.

Nissan er gået væk fra det eksperimenterende design på anden generation af Leaf, der holder sig mere til noget, der ligner en klassisk bil. Foto: Nissan

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her