*

Biler

BMW moderniserer sin mindste

1-serien og visse 2-serie-modeller får bl.a. smartere interiør, lige som bilens ydre har fået en let behandling.

Udvendigt er der ikke sket det helt store med den faceliftede 1-serie, som dog har fået nye for- og baglygter. Fotos: BMW
BMW

Seks år er det ved at være, siden BMW lancerede anden generation af 1-serien, og BMW-fans kan ånde lettet op, for den faceliftede model, der er præsenteret nu, er fornyet med respekt for traditionerne.

BMW’s designafdeling holdt blyanten i ro. 1-serien er ikke en model, BMW tager chancer med. Udvendigt er der dog nye LED-for- og baglygter, nye fælge og en modificeret kølergrill.

Til gengæld er bilen blevet kraftigt opdateret indvendigt, hvor man har udskiftet store dele af instrumenteringen og bl.a. installeret en mere moderne farveskærm som i den nye 5-serie. Den fås i to størrelser, og den, som BMW viser billeder af, koster ekstra, men så er den også berøringsfølsom.

BMW’en, der her ses som en 120d, Edition Sport Line, er fortsat det sportslige indslag i klassen.

Facelift

BMW 1- og 2-serie er de eneste kompakte baghjulstrækkere på markedet.

De får nu et facelift med nye kabiner med bedre materialekvalitet og infotainmentsystem med touchscreen – sandsynligvis den sidste opdatering, før i hvert fald 1-serien skifter til forhjulstræk i 2018 eller 2019.

Alle menuer foregår på dansk, og investerer man i gps, er den også med dansk tale.

Der er også mulighed for Apple CarPlay, trådløs opladning af visse telefontyper, internetadgang m.m.

Samtidig anfører BMW, at de har forbedret kvalitetsoplevelsen i kabinen.

Den teknisk identiske 2-serie har fået samme facelift, mens BMW ikke har rørt ved den mere familieorienterede 2-serie Active Tourer.

Ifølge FDM, der har prøvet den nye 1-serie, er automatisk nødbremse ekstraudstyr.

Det er anden gang, at den mindste BMW får et facelift. I 2015 blev front og bagenden ændret væsentligt efter designkritik, samtidig med at der kom flere nye motorer.

Cockpittet er blevet en miniatureudgave af den nye 5-serie, bl.a. med nye farveskærme.

Teknikken er der ikke ændret ret meget på.

1-serien kommer som før med benzin- og dieselmotorer med mellem 109 og 340 hk – med tre, fire og seks cylindre, fra 116i til M140i.

Det er nogenlunde det samme i 2-serien, der dog har en rigtig M-model, M2 med hele 370 hk. Der er naturligvis fortsat baghjulstræk, selv om afløseren om et par år angiveligt bliver med træk på forhjulene.

BMW 1- og 2-serie er de eneste kompakte baghjulstrækkere på markedet, og er drømmen en baghjulstrækker, bør man nok ikke vente for længe.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her