*

Biler

Skal du købe brugt leasingbil? Læs rådene her

Det er ikke en god handel at købe en brugt leasingbil, hvis ikke du har øjnene med dig.

Stadig flere leaser biler, og en del af de brugte leasingbiler ender med at blive solgt videre til almindelige danskere, som håber på en god handel.

Fakta

Tjeklisten:

  • Find bilens beskatningsgrundlag på leasingselskabets hjemmeside, så du ved, hvad de har givet for bilen, når du skal forhandle.
  • Tag samme forholdsregler, som du ville tage inden købet af enhver anden brugt bil.
  • Kig bilens papirer igennem: Er der restgæld, har den været til service, og hvad har den fået repareret?
  • Du eller en fagmand bør tjekke, at der ikke er store skader, som er dyre at få repareret – for eksempel revner i forruden eller problemer med styretøjet.
  • Undersøg, hvor mange af sliddelene, der har været skiftet. Hvis det er lang tid siden, eksempelvis bremser, remme og dæk har været skiftet, kan regningen ende hos dig.

Kilder: Allan Skytte Christensen, Peter Nørgaard Kristensen

Men ligesom med andre brugte biler, risikerer du at købe katten i sækken, hvis ikke du ser dig for. Og selv om leasingselskaberne har importeret bilerne til en lavere afgift end andre bilforhandlere, og siden tjent penge på at leje den ud, er det ikke givet, de sælger den billigt.

Her er nogle ting, du selv kan holde øje med for at gøre en god handel på en brugt leasingbil.

Som det første kan du finde ud af, hvad leasingselskabet selv har givet for bilen som ny, siger Allan Skytte Christensen. Det gør du ved at finde bilens beskatningsgrundlag på leasingselskabets hjemmeside.

Beskatningsgrundlaget er beregnet ud fra, hvad selskabet har givet for bilen som ny. Den kan man sammenholde med, hvad de nu vil sælge den for, og hvordan den pris er i forhold til listeprisen.

- Så hvis man kan se, at beskatningsgrundlaget er 350.000 kroner, og vi siger, at listeprisen er 450.000 kroner, og de har sat bilen til salg for 320.000 for eksempel. Så har de sat den til salg væsentlig lavere end listeprisen, men ikke så meget lavere end det, de selv gav for den, siger Allan Skytte Christensen.

Den viden kan du bruge aktivt, når du forhandler om bilens pris.

- Så er det et spørgsmål om, hvor gerne de vil af med bilen, og hvor meget man kan presse dem yderligere, siger han.

Hvad angår bilens stand, skal du forholde dig som med enhver anden brugt bil. En forskel er dog, at leasingselskaberne typisk ikke har fået bilerne rustbehandlet, fordi de kun ejer dem et par år.

Og så skal man huske på, at leasingselskaberne er en stor aktør på markedet, siger Allan Skytte Christensen.

- Et leasingselskab vil ligesom alle andre forsøge at sælge deres bil så dyrt som muligt.

- Det er dem, der sidder med alle forhandlingsfordelene. Men dermed ikke sagt, at man ikke kan gøre en god handel, siger han.

Hvad angår leasingbilens fysiske stand, bør folk uden bilmekanisk viden få den tjekket inden købet, mener Peter Nørgaard Kristensen, der er mekaniker og leder på personvognsmekanikeruddannelsen på Aarhus Tech.

- Med en brugt bil risikerer du, at du skal køre den på værksted og betale 20-30.000 kroner lige efter, du har købt den, hvis den skal have nye dæk, nye bremser, et stort eftersyn og en ny tandrem.

- Alle biler skal jo have skiftet sliddele. Og det gælder om at købe en bil, hvor du ikke selv står og skal ud og betale for at få skiftet dem alle sammen, siger han.

Men eksempelvis papirerne kan du selv tjekke, siger Peter Nørgaard Kristensen. I bilbogen og på nummerplade.net kan du se, om der er restgæld i bilen. Og i servicehæftet kan du se, om bilen har fået de anbefalede serviceeftersyn, hvad den har fået repareret, og hvor langt den havde kørt på det givne tidspunkt.

Hvad angår bilens ydre, kan det være godt at kigge på de ting, som er dyre at få lavet, Peter Nørgaard Kristensen.

- Har forruden en revne? Er dækkene slidt skævt? Fordi hvis dækkene er slidt skævt, er der en sandsynlighed for, at der er noget galt med styretøjet, siger han.

Du eller en mekaniker bør også tjekke sliddelene.

- Alle biler indeholder sliddele, som på ét eller andet tidspunkt skal skiftes. Det er dæk, bremser, kobling, tandremme og en masse andet. Og køber du en bil, som har gået 60-100.000 kilometer, og der ikke nogensinde har været skiftet noget af det, så er der en rimelig stor sandsynlighed for, at det er dig, der står med regningen, siger han.

/ritzau/FOKUS
Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her