Annonce
Biler

Redaktørens liste: Den sidste Rolls-Royce Phantom VII tjekker ud

Redaktøren udvælger hver uge et antal aktuelle historier, nyheder og oplysninger fra bilbranchen.

Den sidste udgave af Rolls-Royce Phantom VII henter inspiration fra 1930’ernes Atlanterhavsdampere og er naturligvis lakeret i farven Blue Velvet. Foto: Rolls-Royce

Christian Schacht, bilredaktør. Foto: Casper Dalhoff
Ifølge overleveringerne blev de første streger til designet af den bombastiske Rolls-Royce Phantom VII slået i en nedlagt bank. Der er helt sikkert noget om snakken, for det kantede design på topmodellen fra det engelske hædersmærke ligner ikke alene et rullende svar på nationalbanken, modellen har også været med til at kickstarte luksusbrandet og give penge i kassen til BMW, som tilbage i 2003 fik pustet nyt liv i Rolls-Royce og siden har udvidet med en række modeller.

Nu mere end 13 år senere er den sidste Phantom VII netop rullet ud fra fabrikken i sydengelske Goodwood. Det er helt i den 12-cylindrede models ånd en bil, der i sin Blue Velvet-lakering er skabt med 1930’ernes store, oceangående dampere som forbillede. Inden døre byder kabinen i den forlængede Phantom således på indtræk med Powder Blue Leather, mens et stort ur i instrumentbordet har tråde til de hedengangne dampere.

Fabrikken arbejder nu på en ny model, hvor der bruges aluminium i udpræget grad, og som måske vises i år med lancering i 2018. Rolls-Royce har haft vind i sejlene i en årrække, og mærket kom ud af 2016 med det næsthøjeste salgstal i firmaets 113-års historie. Her blev der solgt 4.011 biler, hvor der var stort salg i USA, Japan, Kina, Storbritannien og USA, mens salget gik tilbage i Mellemøsten, hvor der har været usikkerhed på flere markeder. Det er især Wraith-, Dawn- og Ghost-modellerne, der sælger godt.

Octavia RS har hele 245 hk

Den bliver en af byens hurtige drenge, den nye Skoda Octavia RS245, som lanceres på forårets store internationale biludstilling i Genève. Med 245 hk og en acceleration 0-100 km/t. på 6,6- 6,7 sekunder, alt efter om det er en hatchback eller stationcar, lægger den nye top-Octavia nemlig hurtigt fra land. Effekten er 15 hk højere end i den hidtil skrappeste RS, og momentet i efterfølgeren hedder 370 Nm/1.600-4.300 omdr.

Den heftige Skoda Octavia RS245 kan kendes på en front med ribber i højglanssort og full LED-forlygter med krystallook. Foto: Skoda

For at understrege opgraderingen får den nye RS også en mere brutal front end de andre faceliftede Octavia-modeller, der snart lander herhjemme.

Elektrisk Focus - 2. generation med længere rækkevidde

Udbuddet af elbiler vokser langsomt, men sikkert. Seneste skud er en modificeret udgave af den elektriske Ford Focus, som fabrikken netop har vist. Den er udstyret med en elmotor, der har 145 hk en teoretisk rækkevidde på 225 km. Det er noget mindre end VW e-Golf, som på papiret byder på 300 km i den faceliftede version. Ifølge Ford kan batteriet til gengæld lades 80 pct. op på 30 minutter med en hurtiglader på mindst 50 kW.

Modellen, der bygges i tyske Saarlouis, har bl.a. det nye Sync 3-infotainmentsystem med berøringsskærm og Apple CarPlay som standardudstyr. Der foreligger ikke noget om evt. danske priser, men forgængeren nåede aldrig vore breddegrader. I Tyskland koster bilen 34.900 euro eller godt 261.750 kr. Derfra kan trækkes en elbilstøtte på 2.000 euro fra staten og et tilsvarende beløb fra Ford, så prisen på de kanter lander på cirka 231.750 kr.

Ford er nu klar med en elektrisk Focus, der på papiret kan klare 225 km på en opladning. Foto: Ford

Den eksisterende generation er aldrig blevet nogen succces, hverken i USA eller Europa. Allerede fra begyndelsen for godt tre år siden var rækkevidden på 160 km i underkanten af konkurrenterne, og det har ikke ændret sig med den faceliftede model. Slet ikke når man sammenligner med Renault Zoe, der har en officiel rækkevidde på helt op til 400 km, mens den nye Opel Ampera-e når helt op på 500 km. Den forbedrede Ford Focus Electric er dog også mest tiltænkt en birolle, indtil bilkoncernen er klar med en dedikeret elbil i 2018 eller 2019.

Indere vil lancere ny, væver sportsvogn

Det kan godt være, at navnet Tata Motors ikke siger dig meget. Men hvis vi fortæller, at det er det indiske gigantfirma, der har pustet nyt liv i Jaguar og Land Rover, tegner der sig et billede. Bagved står milliardæren Ratan Tata, som kontrollerer et net af virksomheder, inklusive produktionen af en lang række hverdagsbilmodeller i Indien, og nu vil han op i en højere liga. Det skal ske med luksusbrandet Tamo, hvor første spydspids skal være en lille tosæders sportsvogn med centermotor, kaldet Futuro. Det er en model, der præsenteres for verdenspressen på det kommende internationale motorshow i Genève.

Det er i første omgang planen at bygge 250 eksemplarer af den nye model. Idéen for mærket er at hente folk uden for bilindustrien og afprøve nye materialer for at tænke ud af boksen og kunne gå nye veje.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her