Annonce
Biler

I Kina drømmer alle om ny bil

Reportage: Bilen er det ultimative statussymbol i Kina, og kineserne strømmer til motorshow i Beijing, som er et af verdens største.

Et kinesisk bilmærke, hvis logo ligner uforståelige kragetæer, har premiere på en ny sedan på biludstillingen i Beijing. Her en sedan, men flere kinesere drømmer om en SUV. Fotos: Christian Schacht

BEIJING — Tusindvis af kinesere er ankommet til den store biludstilling i Beijing, men efter enorme strabadser med at nå frem til messecentret, der ellers kun ligger 10 km fra centrum.

Problemet er trafikken: I den kinesiske hovedstad er der således cirka fem mio. biler, der konkurrerer om pladsen på et vejnet, der selvfølgelig til stadighed bliver udvidet, men som for 30 år siden stort set kun skulle rumme busser, lastbiler og cykler. I Kina var der i 1989 kun 147 km motorvej – i dag er der omkring 100.000 km, og det er alligevel ikke nok.

Kinesiske velhavere er de første gæster sammen med journalisterne, og overalt er der selfiestænger.
Hundredevis af hjemmeværnsfolk er udkommanderet til at styre masserne, her med ganske morsomme skilte.

AUTO CHINA

Biludstilling i Beijing

Bilen er det ultimative statussymbol i Kina, og kineserne strømmer til motorshow i Beijing.

Sammen med biludstillingen i Shanghai, som holdes i ulige år, er Auto China eller Beijing International Automotive Exhibition blevet Asiens største og vigtige bilmesse, og de rangerer på verdens top-fem.

Alene sidste år blev der registreret over 21 mio. nye personbiler i Kina, hvilket bringer det samlede antal op på 172 mio.

Kina har da også i mange år været den globale motor i bilindustrien og er for længst blevet verdens største bilmarked.

Derfor er Auto China, som showet officielt hedder, en af verdens absolut største, men også vigtigste biludstillinger, så man forstår godt interessen for at nå til det forjættede land.

Luksus i højsædet

Masserne har fået fod på egen speeder, og når de først er nået ind på messeområdet, maser ind- og udenlandske bilbyggere på for at levere den kørende drøm. Og pudsigt nok er kinesernes trafikale hverdagsproblemer på ingen måde på dagsordenen her. Ok, selvfølgelig er der nogle elbiler, bl.a. en såkaldt LeEco elbil, der er en form for kopi af Tesla, der også er kommet til Kina, men på de fleste stande er alt ved det gamle. På hæderspladserne står luksusbiler og sportsvogne, der er større og stærkere end nogensinde, og de er her alle sammen: Audi, BMW, Jaguar, Mercedes, Range Rover, og selvfølgelig superbiler fra bl.a. Ferrari, Lamborghini og Porsche, mens mærker som Cadillac, Lincoln og Infiniti også byder sig til.

Kinesiske LeEco havde verdenspremiere på en Tesla S-lignende model, som også skulle være i stand til at køre selv.
Stenrige kinesere er målgruppen til denne terrængående SUV fra amerikanske G. Patton.

De næsten obligatoriske nyheder er de lange versioner af Mercedes E-klasse, Jaguar XF L og sågar en BMW X1 med forlænget akselafstand, for kineserne vil have god plads på bagsædet, da mange ejere af denne biltype har chauffør. Generelt er de kinesiske bilkøbere blevet mere krævende og vil have ny teknik, masser af gadgets og fedt design.

Førerløse

Det helt store mantra i Beijing er de førerløse biler, som ikke overraskende vil kunne få enorm betydning i en by, hvor trafikken stort set altid står helt stille. Hvad kødannelse koster kineserne, må være et eksorbitant beløb, så når Changan Automobil Co viser en førerløs vogn, der har kørt 2.000 km på en lang prøvetur fra Chongqing i den vestlige del af Folkerepublikken Kina til Beijing, er det en teknik, man har store forhåbninger til. Den skingre kinesiske musik kan høres overalt, men man skal lede godt efter lydkilden, for den vestlige popmusik overdøver de fleste steder, hvor det nærmest er umuligt at komme frem for kinesere med enorme smartphones, mange påmonteret selfiestang, så vennerne også kan følge med. Det pudsige er, at der er lige så mange kvinder som mænd blandt de besøgende, og de prøvesidder og nærstuderer tekniske data, som kun bilnørder gør herhjemme.

Pigen her er hyret til at sidde i en simulator og køre bil. Hun gør det uden at fortrække en mine.

På biludstillingen viser kinesiske producenter alt, hvad de har. Og det er ikke så lidt. Indtil videre skrider den kinesiske invasion af resten af verden dog ikke så rask fremad, som der var forventning om for 10 år siden. Kineserne er blevet klar over, at kravene til sikkerhed og kvalitet er høje i Europa, til gengæld er de fleste lokale producenter blevet så gode til at designe biler, at det kan være svært at skelne en Toyota fra en Geely. Det bliver heller ikke lettere af, at logoerne i kølergrillen ligner en fjernøstlig krusedulle, og navnet på bagsmækken får tungen til at slå knuder.

Biludstilling i Kina: Smugkig på ny kæmpe-VW

I flere år har VW siddet solidt på tronen som bedst sælgende mærke i Kina med to store partnere i Kina, SAIC og FAW. Men sidste år blev de overhalet af GM og med lokale selskaber, derfor planlægger tyskerne nu en storstilet offensiv, bl.a. med en stribe nye crossovere og SUV’ere, så de kan få tronen tilbage igen.

Disciplinen er høj hos de mange fotomodeller, som er hyret til at stå på de forskellige stande,

Indviklet marked

Det kinesiske bilmarked er da også uhørt kompliceret, når man betragter det udefra.

Broderparten af bilerne er enten lokalt fremstillede af kineserne selv, som Geely, Chery, Dongfeng eller BAIC, eller resultatet af alverdens samarbejder med amerikanske og europæiske producenter, der har en lokal partner eller samlefabrik i Kina for at spare en dyr importtold, og fordi myndighederne forlanger, at 90 pct. af bilernes materialer stammer fra Kina.

VW har således haft alliance med SAIC siden 1979, der i 1984 resulterede i den første kinesisk fremstillede VW.

Volkswagens største marked er Kina, og man har bl.a. premiere på en ny topmodel kaldet Phideon.

Allerede i 1976 døde Mao Zedong, og den kulturrevolution, som han havde sat i gang, blev bragt til ophør. Den kinesiske bilindustri blev udpeget til at være drivkraften i industrialiseringen af Kina. I fremtiden skulle kinesernes drøm ikke være et armbåndsur eller en symaskine. I 1980 var der ingen privatbiler.

Alt, hvad der er amerikanske eller europæisk, er cool i Kina, så Jeep havde hyret europæiske modeller til at pudse bilerne.

De mange udstillingshaller er fyldt med myriader af ens og kedelige sedaner – det er sådan nogle, Kinas førstegangskøbere foretrækker – af mystiske konceptbiler og næsten lige så mystiske produktionsmodeller og ikke mindst en hærskare af SUV-modeller.

Kinesiske SUV’ere

De lokale mærker har fanget den nye tendens og viser masser af SUV'ere, både som koncepter og som produktionsklar biler. Her er det i øvrigt interessant, at landet har ændret sin etbarnspolitik til en tobarnspolitik, og det var der flere bilfabrikker, der henviste til under deres salgstaler, bl.a. Volkswagens kinesiske topchef, Jochem Heizmann, der henviste til den nye Touran, der nu også kan fås i Kina.

JP i Beijing: Dette er Kinas vildeste, dyreste og grimmeste bil

Som journalist er det altid en hektisk oplevelse at rapportere fra de internationale bilshow, men det er noget helt særligt i Kina. På trods af at førstedagen officielt er reserveret til pressen, er journalister nemlig i klart undertal her i Beijing, hvor gæsterne i udpræget grad er kinesiske VIP’er, der nonchalant kaster et blik på lokalt producerede biler, hvorefter de styrer målrettet mod Ferrari og Lamborghini.

JP var inviteret til Beijing af VW

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Nyheder og kopier
Verdensnyheder og kinesiske copy/paste-kopier holder i kø, når der inviteres til international biludstilling i Kina. Se bare seneste i Beijing.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Bolig
Lån dit værktøj og køkkengrej og spar penge
I stedet for at købe og opbevare ting, som kun sjældent bliver brugt, kan du låne dem på biblioteket, hos naboen eller på låneportaler på nettet. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her