Annonce
Biler

Volvo slår herregårdsdøren op

Ny fuldvoksen Volvo V90 genopliver for alvor begrebet herregårdsvogn.

Den nye Volvo V90 er elegant og med en anseelig længde på 4,96 meter. Fotos: Volvo

Elegant, fuld af det nyeste sikkerhedsudstyr og med oceaner af plads. Det er nogle af nøgleordene for den nye Volvo V90, som er stationcar-udgaven af S90, der blev vist for et par måneder siden. Op til afsløringen af V90 har Volvo spillet på hele forhistorien, hvor betegnelsen ”herregårdsvogn” herhjemme selvfølgelig også ligger lige til højrebenet.

Bagagerummet klarer 560 liter med bagsædet oppe, mens der er plads til 1.526 liter med sæderne lagt ned og et bundrum i brug.

Mens det i 50’erne, 60’erne og 70’erne var rummelige stationcar-versioner som Volvo Duett, PV445P, Amazon 221 Herregårdsvogn og 245, som kunne kalde sig herskabelige, er vi med V90 gået en klasse op med modellen, som befinder sig i samme luftlag som for eksempel Audi A6 eller Mercedes E-klasse. Med en længde på anseelige 4,96 meter og 2,94 meter mellem akslerne er der også tale om en pænt stor vogn.

Fra små 600.000 kr.

Det gælder også på bagagerumsfronten, hvor der er plads til 560 liter med bagsæderne på plads. Det er dog godt 100 liter mindre end i den lige så store Skoda Superb. Med priser fra 595.000 kr. plus levering for den billigste V90D3 Kinetik manuel med en 150 hk dieselmotor bliver den heller ikke helt billig. Men priserne kommer til at ligge meget på linje med konkurrenterne. Det gælder også, når vi ser på de beskatningsmæssige værdier, som starter fra 480.000 kr.

Her vil V90 Kinetic D4 med 190 hk og automatgear til en beskatningsværdi på 525.000 kr. være et af de oplagte bud.

Elgsikker

Som sedan-modellen byder den stilige svenske stationcar på Pilot Assist, som gør bilen delvist selvkørende, ved at styretøjet hjælper med at holde kursen inden for vejmarkeringerne op til 130 km/t., mens den som standard har automatisk nødbremse med ”Large Animal Detection”, der kan bremse ned for dyr i elgstørrelse.

Ifølge fabrikken byder V90 på både køredynamik og soliditet og et udtryk, hvor æstetik, materialer og finish går op i en højere enhed. Kræfterne hentes fra enten en firecylindret T5-benzinmotor på 254 hk, en ditto T6 med 320 hk eller en T8-hybrid, der også er firecylindret, og hvor systemydelsen fra benzin og elmotor ender på 407 hk.

S90- og V90-modellerne lander herhjemme i slutningen af august eller starten af september.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her